Olenko ihan pihalla kuin lumiukko? Washington/Kalifornia/Los Angeles.


Minä luen lehtiä aika paljon; mulle tulee jenkkilän viisauksista tilattuna himaan Wall Street Journal, New York Times, Los Angeles Times (verkossa) ja Economist, ja luen ne läpi "aika tarkkaan". Urheilu ei kiinnosta minä pätkääkään enkä ole kovin kiinnostunut kylttyyristäkään, ja en bonjaa jengiä joka menee katsomaan leffoja. Leffat ovat tosi tylsää ns viihdettä. Jeesus!

Luen lehtieni muut osat aika tarkkaan ja kuvittelen olevani suhteellisen hyvin informoitunut tyyppi (toivottavasti en ole "hyvin informoitu" tyyppi, koska tuo ilmaisu viittaa pikemminkin helposti kusetettavaan yksilöön – minä kuvittelen funtsaavani ainakin joskus lukemiani juttuja).

Tässä yhtenä päivänä amerikkalaisten paperilla olevien tiedotusvälineiden ahkerana kuluttajana mulle alkoi tulla sellainen fiilis, että minua kusetetaan aika mielenkiintoisella tavalla. Minä kuvittelen "tietäväni" mitä Washingtonissa tapahtuu. Pusikon Ykän kannatusprosentit ovat alhaalla, rouva Riisi tekee sitä ja tätä, ja silleen. Jengi heittää läppää ja minä luen, ja kuvittelen että olen jollain lailla jyvällä siitä mitä Washingtonissa ja maailmassa tapahtuu. Tämä on hieno juttu – minä uskon että minulla on homma jotenkin hanskassa.

Minä bunkkaan Kaliforniassa, joka olisi maailman joku viidenneksi ja kuudenneksi suurin talousvaltio, jos se olisi itsenäinen valtio (eli se on tärkeä mesta ja siksi siihen kannattaa kiinnittää huomiota). Mitä minä opin lukemalla lehtiä? Ööh, tota niin, Sacramento on pääkaupunki ja Arnold on kuvernööri (joka on minusta, yllättäen, kova jannu. Olen alkanut pitää jannusta – Arska ottaa kantaa oikeisiin juttuihin). Entäs mitä muuta minä tiedän? En juuri mitään. Mikä on Kalifornian tärkein bisnes? Tietokoneet? Ohjelmistot? Leffat? Viihde? Ei, ei, ei ja ei. Maanviljelys on isoin juttu täällä. Se hakkaa kaikki muut mennen tullen. Mitä minä olen oppinut maanviljelysjutuista? Ilmeisesti isoin bönde täällä on Boswellin perhe, josta kukaan ei tiedä mitään. Heistä on kirjoitettu yksi kirja, joka vaiettu aika tarkkaan kuoliaaksi. Jostain syystä täkäläinen media ei puutu maanviljelykseen millään lailla – sitä "ei vain ole olemassa".

Minä bunkkaan Los Angelesissa. Losis on iso kaupunki. Etsin netistä tietoa maailman isoimmista kaupungeista ja http://worldatlas.com/geoquiz/thelist.htm tarjosi tietoa (en yritä olla tarkkaan tieteellinen mutta koetan saada jotain suuruusluokka ajatelmaa kasaan). Saitti sanoo seuravaa:

LARGEST CITIES ON THE PLANET!
Numbers shown are the population within the recognized city limits, and do not include people living in the immediate surrounding area outside of the established border of the city. For the largest metropolitan areas refer to the list below this one.
Revised (10/01/04)
Shanghai, China 13.3 million
Mumbai (Bombay), India 12.6 million
Buenos Aires, Argentina 11.92 million
Moscow, Russia 11.3 million
Karachi, Pakistan 10.9 million
Delhi, India 10.4 million
Manila, Philippines 10.3 million
Sao Paulo, Brazil 10.26 million
Seoul, South Korea 10.2 million
Istanbul, Turkey 9.6 million
Jakarta, Indonesia 9.0 million
Mexico City, Mexico 8.7 million
Lagos, Nigeria 8.68 million
Lima, Peru 8.38 million
Tokyo, Japan 8.3 million
New York City, USA 8.09 million
Cairo, Egypt 7.6 million
London, UK 7.59 million
Teheran, Iran 7.3 million
Beijing, China 7.2 million

Losis on tiukkaan tarkasteltuna vajaan 4 miljoonan ihmisen stadi. Hesa on tiukkaan tarkasteltuna noin puolen millin stadi. Todellisuudessa Hesa on noin yhden miljoonan hengen kaupunki, koska Espoo ja Vantaa ja silleen on kaikki yhtä samaa stadia (joo joo, espoolaiset ovat eri jengiä kuin vantaalaiset ja jäkä jäkä – uskotko edes itse siihen?). Losis on todellisuudessa noin 13 miljoonan ihmisen hima. Tuon ylläolevan tilaston mukaan Losis olisi maailman isoin kaupunki mitä se ei tietenkään ole jos nuo muut kaupungitkin laajennetaan vastaavan systeemin mukaan. Heh heh. Mitä minä tiedän Losin kaupungista? Vastaus on aika helppo – en tiedä hönkäsen pöläystä. Tiedän asukasluvun ja pari muuta tilastotietoa. Uusi pormestari on yksi Villaraigosa niminen jannu. Jotenkin pormestarin alla, tai yllä, tai sivussa, stadissa on supervisor tittelillä pyöriviä tyyppeja noin viisi kappaletta, joilla tuntuu olevan kaikki valta, tai ainakin musta tuntuu että niillä on. Mitään muuta en tiedä. Minä yleensä tiedän paljon juttuja (olen kuitenkin täysin pihalla kun puhe siirtyy urheiluun, kultttuuriin, musiikkiin mikä muuten saattaa olla osa kulttuuria, runouteen ja viulunsoittoon) ja siksi olen huuli pyöreänä ihmettelemässä sitä miksi en tiedä Losiksen "hallinnosta" mitään.

Äiti äiti, miksen tiedä hevon veetä mistään? Luultavasti siksi että alkuasukkaiden meedia ei kerro minulle mitään. Kyseessä ei ole luultavasti ole mikään klassillinen kapitalistisikojen keino pitää ihmiset pimeässä, vaan ihan puhdas markkinatalous. Kukaan ei olisi kiinnostunut lukemaan tällaisia juttuja. Alkuasukkaat tykkäävät jutella harmittomista asioista, kuten leffoista tai teevee ohjelmista. Tai sitten ei, mun tarttis varmaan funtsaa tätä juttua hiukan lisää, koska Washington on esillä aika hyvin, Kalifornia huonoimmin ja Losis ei ollenkaan. Onkohan tässä joku korrelaatiojuttu etäisyyden ja juttujen kattavuuden välillä?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


