Systeemit ei vaan futaa.


Olen jaksanut vittuilla alkuasukkaiden yhteiskunnan sekopäisyydestä – harvat asiat toimivat hyvin (esim Federal Express, UPS, Amazon, Google, Burning Man ovat uskomattoman hyviä keksintöjä) ja suurin osa muista asioista on aika perseellään. Minusta New Orleansin kohtalo hirmumyrsky Katrinan aikana ja erityisesti sen jälkeen on ollut hieno esimerkki siitä miten yhteiskunta epäonnistuu taitavasti paitsi paikallisella kaupungin tasolla, niin myös osavaltion tasolla, ja edelleen liittovaltion tasolla – kukaan toimintaketjussa ei saanut yhtään mitään aikaan. Mielenkiintoista kyllä sekä Home Depot (iso rakennustarvikeketju kuten Bauhaus) että WalMart (maailman suurin kauppaketju) huomasivat hurrikaanin tulevan ja ne näkivät myyntimahdollisuuden ja ne siirsivät vaneria ja talonkorjaus tavaraa ja hätätilannetarvikkeita New Orleansin suuntaan. Itse kaupunki, osavaltio ja liittovaltio eivät tajunneet yhtään mitään. Liittovaltion hätätilahallinto FEMA (Federal Emergency Management Agency) ryssivät hurrikaanin täydellisesti. Mikään ei toiminut….

Tuo oli sitä ison mittakaavan söhellystä. Miten pikkujutut, miten tapulitavaraa hoidetaan? Muutama vuosi sitten Kalifornian autorekisterikeskus (DMV – Department of Motor Vehicles) alkoi uusimaan tietokonesysteemeitään. Kulutettuaan vähän alle sata miljoonaa dollaria systeemi vedettiin vessasta alas – yritys ei onnistunut. Mielenkiintoista – jenkeissä on 50 osavaltiota joissa kaikissa rekisteröidään autoja ja ajokortteja. Tuntematta asiaa sen paremmin saattaisin kuvitella että tunnetusti toimiva systeemi olisi voitu ostaa jostain muusta osavaltiosta suht halvalla ja systeemi toimisi oikein. Miksi näin ei tehty? Minä en tiedä mutta arvelisin kyseessä olleen korruption – kehitetään uusi ikioma systeemi ja systeemin toimittajafirma voitelee sopivasti erilaisia sidosryhmiä ja silleen.

Takaisin itse asiaan tämän johdatuksen jälkeen. Elokuun loppupuolella ajoin vajaat tuhat kilsaa Los Angelesista pohjoiseen päämääränä Burning Man festivaali Nevadassa. Matkan varrella löytyi tämä auto tien vieressä.

Paloauto

Jostain syystä mulle tuli sellainen kutina että tämä paloauto on kova sana. Paitsi että se ei ole paloauto vaan pelastusauto (Rescue Vehicle) – siinä ei ole pumppuja eikä letkuja. Kärry on muuten 1965 International Harvester, siinä on 345 kuutiotuuman (viis ja puoli litraa) bensakone ja sillä on ajettu 16k mailia. Siihen maalattu hinta $500 oli pohjatarjous huutolaupalle. Tarjosin vehkeestä $2.151 ja sain sen.

Nyt mulla oli valtion rekisterissä ja nimissä oleva paloauto. Hommasin himmelille autovakuutuksen – vakuutusyhtiötä ei kiinnostanut mikään muu kuin se että maksoin heille $800 yhden vuoden vastuuvakuutuksesta. Ajoin paloauton kotiin – mielenkiintoista miten ohiajavat poliisi- ja paloautot tervehtivät uutta kolleegaansa vilkuttamalla ystävällisesti valojaan. Kotona tuli esiin uusi ongelma – himmeli täytyy rekisteröidä minun nimeeni. Sain myyjältä (Antelope Valley Fire Department) postissa kauppakirjan ja erilaisia papereita joita he olivat täyttäneet paikallisen DMVn ohjeiden mukaan.

Soitin DMV:lle ja kerroin mitä olen tehnyt. Ei mikään ongelma, tule tänne ja tuo mukanasi myyntipaperit ja ne valtion rekisterilaatat ja shekki (amerikan ihmeliittovaltiossa maksetaan vieläkin kaikki asiat shekillä ja teknologian ihmemaa Kalifornia toimii myös paperishekeillä) ja me rekisteröimme kaarasi. Tämä ei minusta kuulostanut kovin hyvältä, koska kaikki tuttuni kertoivat minulle että nämä valtion verovapaat rekisterilaatat ovat tosi arvokkaita (ameriikissa kaikki on tosi arvokasta). Päätinkin varastaa laatat itselleni ja kertoa DMVlle että ne on varastettu minulta.

Kaliforniassa asuu 38 miljoonaa ihmistä. Minä en ole eka ihminen joka on ostanut osavaltiolta käytetyn auton ja joka haluaa rekisteröidä sen omiin nimiinsä. Halusin tehdä täysin rutiini toimenpiteen – rekisteröidä osavaltiolta ostetun auton siviikäyttöön.

Menin DMV toimistoon, mukanani oli kauppakirja ja shekki ja keksimäni tarinan siitä miten rekkarit oli varastettu. Mummo kysyi miten hän voisi palvella minua. Kun en muutakaan keksinyt niin kerroin haluavani rekisteröidä ostamani paloauton ja annoin hänelle kauppakirjan ja palokunnan täyttämät DMV paperit. Mummo hakkasi hetken tietokonettaan ja kertoi minulle haluavansa $212 shekin rekisteröinnistä. Kirjoitin shekin ja annoin sen mummolle. Mummo hakkasi taas tietokonettaan tuijottaen shekkiäni, printteri hyrähti käyntiin ja tulosti jotain. Mummo antoi minulle ulostamansa paperin ja toivotti minulle onnea ja menestystä. Keräsin paperini ja poistuin takavasemmalle.

DMV antoi rekisteröi minun nimelleni auton jossa on edelleen osavaltion verovapaa rekisterilaatta (hieno juttu, voin ajaa kaikkien tiesulkujen läpi koska ajan osavaltion virallista autoa). Rekisteröintini on voimassa ainoastaan vuoden 2099 loppuun saakka, eli minun ei tarvitse vaivautua maksamaan autoveroa tai katsastaa autoa seuraavan 93 vuoden aikana. Minun on todella vaikea ymmärtää miten edes auton rutiini rekisteröintisysteemejä ei saada toimimaan oikein.

Jouduin tutkimaan Kalifornian auton rekisteröintilakeja hiukan tarkempaan. Sieltä löytyi säännös joka sanoo että siviilit eivät saa ajaa autolla jossa lukee ”FIRE” tai ”FIRE DEPARTMERT”. Koska olen lainkuulianen ulkomaalainen niin en tietenkään halua rikkoa maan lakeja. Nyt minulla on himmeli jossa ei lue ”FIRE DEPARTMENT”, nyt siinä lukee ”FIRF DEPARTMENT”.

Firf Department

FIRF oli helppo tehdä. Jengi jakaa magnetisoituja käyntikorttejaan jotka hyytyvät hyvin jääkaapin oveen. Ostin spraypullon punaista maalia ja nyt punainen käyntikortti muuttaa FIREn ee-kirjaimen äf-kirjaimeksi. Laki sanoo että FIREä ei saa olla ja siksi minulla on FIRF.

Jenkit ovat söpöjä pilkunnussijoita – kulttuurillisesti heille ei yleensä tule mieleenkään sanoa jotain sellaista kuin ”auto ei saa olla liian paljon virallisen paloauton näköinen” ja jättää juttu tulkinnanvaraiseksi. Jenkkien pilkunnussija kulttuuri haluaa olla tieteellisen tarkka ja siksi se tekevät vain ilmaisut ”FIRE” ja ”FIRE DEPARTMENT” laittomiksi. Sama logiikka jyrää muuallakin – jotkut tyypit tekivät muutaman spektaakkelinomaisen tappojutun rynnäkkökivääreillä. Jenkit päättivät rajoittaa rynnäreiden omistusta – mahdollisesti ihan järkevä ajatus. Laki toteutettiin pilkunnussija logiikalla. Uusi liittovaltion laki kielsi siviilien omistavan tiettyjä rynnäkkökiväärimalleja (esim mallin XCV-123). Valmistaja kehitti uuden mallin jossa oli vihreä tähtäin, malli XCV-123Bee, jonka omistamista laki ei kieltänyt. Kaikki ovat nyt tyytyväisiä kun mikään ei ole muuttunut. Rynnäreitä saa edelleen. Rynnärin vastustajat ovat tyytyväisiä koska malli XCV-123 on nyt laiton. Kaikilla on kivaa ja mikään ei ole muuttunut.

Ehkä minun tarttis tehdä uusi juttu jenkkien pilkunnussija logiikasta. Se on iso ja oleellinen osa Vapaan Maailman kulttuuria….

Yksi vastaus to “Systeemit ei vaan futaa.”

  1. Goesta Says:

    [Kaikilla on kivaa ja mikään ei ole muuttunut.]
    Suurelle yleisölle täytyi antaa vaikutelma, että jotain on tehty, ja National Rynnäri Association täytyi pitää hiljaisena tekemällä se niin, että mikään ei muutu? Ei ollenkaan tyhmää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: