jengi jauhaa paskaa. Small talk. Big Talk.


Vapaan Maailman kulttuurin small talk on vanha juttu.  How are you.  Nice weather today. Nice to see you. Nice talking to you.  Tämä osa smool toolk kulttuuria juttua on ihan jees – paljon parempi kuin suomalainen aito vittu-sulle-mä-en-sano-sanaakaan kulttuuri.  Smool toolk antaa kivan tavan aloittaa kontakti jonkun tuntemattoman kanssa, luoda silta välillemme, ja silleen.

kummallisia vaatimuksia.

Ylläoleva kuva on muuten käytännön amerikan englanninkielen testi.  Se ei liity millään lailla tämän jutun aiheeseen.  Ostin tämän jääkaappimagneetin Hesassa Kiasmasta pari vuotta sitten.  Minua tämä kuva jaksaa naurattaa.

Kuulin juuri että yksi kaverini kuoli, jannu potkaisi tyhjää.  Tämä jannu lähetti mulle eemeilin pari viikkoa ennen delaamistaan.  Se liittyy smool toolkkiin.  Smool toolk on nyt päivän aihe.

Smool toolkissa on hyviä puolia.  Ystäväni Kardinaali Risto opiskeli lahjattomana ihmisenä vuositolkulla Los Angelesissa UCLAssa ja jopa kardinaali oppi smool toolkin jos ei hyvin niin ainakin riittävän hyvin.  Palattuaan Hesaan kardinaali sovelsi Vapaan Maailman oppejaan Suomeen.  Aamulla noustessaan bussiin kardinaali toivotti bussikuskille hyvää huomenta.  Meni muuten hyvin mutta kardinaali kuuli kuinka pari muijaa bussin edessä kuultuaan krdinaalin hyväntuulisen toivotuksen mutisivat toisilleen miten ”kello on jo kahdeksan ja tuo matkustaja on jo juovuksissa”. Aika surullista miten suomalaiset ovat niin mölöjä että ystävällisyyteen tarvitaan viinaa.

Tai sitten ei.

Juuri kuollut mutta ei vielä kuopattu kaverini kirjoitti yhdessä jutussaan näin:

” ….  Small Talk.  Malibun toimistossamme koin erään elämäni shokeista. Olin kuullut kymmeniä tarinoita small talkista, mitä se siis tarkoitti.

Eräänä aamuna toimistoon tuli xxxx:n tuttu, nainen n 8 kk vanhan tyttärensä kanssa. Hetken kuluttua paikalle tuli kaksi muuta rouvaa. Rouvat kehuivat lasta kauniiksi, ihanaksi ja suloiseksi. Noin 5 minuuttia kehumista. Nainen tyttärineen lähti pois. Tämän jälkeen nämä kaksi rouvaa loihevat lausumaan: olipa kauhean näköinen lapsi. … ”

Kaverini kuoleminen sai minut funtsaamaan paria juttua. Muistin tuon ylläolevan jutun joka herätti hänen huomionsa.  Ja olen itsekin miettinyt sanojen merkitystä Vapaassa Maailmassa.  Vapaa Maailma elää omaa elämäänsä, ja se on ihanasti irrallaantodellisuudesta.

Tervetuloa Vapaaseen Maailmaan.  Alkuasukkaat ovat keskittyneet niin tarkkaan ihmissuhteidensa ”oikeaan” hoitamiseen, että heidän sanoillaan ei ole mitään merkitystä.  Vapaan Maailman jengi pyrkii aina sanomaan sen mitä he kuvittelevat sinuan haluavan kuulla.  Minusta sinun lapsesi on ruma kuin petolinnun perse.  Ja minä kerron sinulle että lapsesi on kauniimpi kuin minun lapseni.  Se on tämän jutun juoni.  Kaikki valehtelevat.

Minä en tietenkään suomalaisena kerro sinulle että sinulla on maailman rupisin kakara.  Toisaalta minä en myöskään pysty kertomaan sinulle että kakarasi on kaunein koskaan näkemäni kakara.  Luultavasti miä puhuisin jostain muusta jutusta.  Vapaan Maailman jengi ei osaa vaihtaa puheenaihetta.  He kertovat sinulle tosissaan että lapsesi on maailman kaunein. Nyt sinä elät maailmassa jossa sinulla on lapsi joka joko on ruma tai sitten ei. Mutta kaikki kertovat sinulle että sinulla on kaunis lapsi.

Tämä ei rajoitu lapsiin.  Mitä tahansa tai kuulet Vapaan Maailman alkuasukkailta, niin vastaus on aina jotain positiivista.  Kukaan ei arvostele sinua, kukaan ei vittuile sinulle, kukaan ei ole tyly.  Kaikki kehuvat sinua.  kaikki ovat samaa mieltä kanssasi.  Ajatuksesi on loistava.  Ja siksi päätätkin vapauttaa Irakin kansan ja antaa heille vapauden olla onnellisia.

Vapaassa Maailmassa sanat eivät merkitse mitään.  Olet jossain tilaisuudesa jossa on yli kuusi alkuasukasta paikalla.  Jengi on tekemisissä keskenään, he puhuvat toisilleen.  Näet huulien liikkuvan, kuulet ääniä, ymmärrät sanoja. Ja kaikki on hyvin.  Mitä tahansa sanot, mitä tahansa teet, mitä tahansa ajattelet, niin aina sinulle sanotaan miten oikeassa sinä olet, miten hurmaavia ajatuksesi ovat, sinä olet kova jannu.

Minä kuulen koko ajan miten kiva jätkä minä olen. Aluksi olin aika imarreltu, jengi bonjaa minun viisauteni.  Mitä kauemmin olen ollut Vapaassa Maailmassa, sitä epävarmempi minä olen.  Puolitutut kertovat minulle kivoja juttuja.  Ihmiset joita rakastan kertovat minulle kivoja juttuja.  Ihmiset jota vihaavat minua kertovat minulle kivoja juttuja.  Kaiki kertovat minulle kivoja juttuja.

Vapaan Maailman jengin verbaalisuus on täysin erilaista Suomeen verrattuna.  Suomessa sanoilla on merkitystä – kun nainen sanoo minulle jotain positiivista, niin tiedän että saatan päästa pukille.  Kun Vapaan Maailman nainen sanoo jotain positiista minulle, niin tiedän ihan tarkkaan, että joko pääsen pukille tai sitten tämä nainen vihaa minua.  Mutta minulla ei ole mitään keinoa selvittää mistä on kysymys, paitsi jos hän ottaa housunsa pois.  Tässä tapauksessa housuton nainen on joko on poliisin kätyri tai hänellä on ehkä jotain muuta mielessä.  Tai sitten ei.

Oltuani täällä 30 vuotta olin alkanut kuvitella että paikallisen alkuasukas ystäväpiirini sanoilla on merkitystä.  Jos he sanovat jotain, niin se on ehkä suurinpiirtein totta.  Näin ei ole.  Jopa oma ystäväpiirini valehtelee kuin jengi kuolleen kaverini jutussa.

Joku kuukausi sitten ollessani tapaamassa kavereini kanssa paikalle ilmestyi yksi toinen puolituttu, jannu joka harrasta linnunpönttöjä. Jannu oli viritellyt uuden pöntön joka oli täysin perseestä.  Suomessa muistaakseni kaverijengi olisi tarjonnut osittain positiivista palautetta ja toisaalta hiukan epävarmasti jotain parannusehdotuksia.  Kukaan ei tietenkään halua kertoa jannulle että hänen pönttönsä on ihan perseestä.  Minä olin pihalla kuin lumiukko kuullessani kavereitteni sanovat mitä erilaisempia positiivisia sanontaja pöntöstä, kuten ”miten osasitkaan kiilloittaa ja vahata nuo pingpong pallot” ja sillen.  Minä en olisi koskaan tajunnut että kaverini kehuivat juttujani vaikka he vihasivat juttujani.

Vapaassa Maailmassa kuulemillasi sanoilla ei ole mitään merkitystä. Sinä kuulet miten kaunis lapsi sinun ruma lapsesi on. Sinä kuulet miten kuuma rakastaja sinä frigidi nainen olet.  Sinä kuulet miten kova mulkku sinulla tuhkamulkulla on. Sinä kääpiö kuulet miten iso sinä olet.  Sanoilla ei ole mitään merkitystä koska sinä elät Vapaassa Maailmassa.

Joo joo. Olen aivan liian kyyninen.

Suurin osa Vapaan Maailman jengistä uskoo edelleen että Saddamilla oli WMD massatuhoaseita.  Ei ollut.  Suurin osa Vapaan Maailman jengistä uskoo edelleen  että Saddamilla olis yhteyksiä Al Qaedaan. Ei ollut.  Suurin osa Vapaan Maailman jengistä uskoo että jumala on valinnut USAn puolustamaan maailman demokratiaa ja vapautta… en tiedä, jumala ei ole kertonut minulle mitään.  Yleensa alkuasukkaat ovat väärässä, eivät tosin aina.

Ehkä olen liian realistinen.  Tällä jengillä on isoja ongelmia ja heillä ei tunnu olevan eväitä tilanteen korjaamisen saatikka sitten parantamiseen.  Terveydenhoito on ykkösongelma, ja se saattaa parantua, jos Obama tai Hillary tulee YliPääJohtajaksi. Koulut ovat kakkosena, ja niitä ei paranna mikään Vapaassa Maailmassa,  jengi on täysin pihalla koululaitoksen suhteen.  Ei mitään toivoa koulujen suhteen.

4 vastausta to “jengi jauhaa paskaa. Small talk. Big Talk.”

  1. amerikkalainen Says:

    Noi uskomukset muuten riippuu mielenkiintoisesti siita mita uutisia seuraat: USA on loytanyt WMD 67% Fox:in katsojista, 16% NPR/PBS; suurin osa maailman ihmisista on USA:n tukena Irakissa 35% Fox, 5% NPR.

  2. heka Says:

    Olet oikeassa. Mutta kannattaa muistaa että täällä ”kukaan ei seuraa uutisia mistään”. Tässä taustaa: ”… 67% Fox:in katsojista…” Fox on suosittu kaapeli uutiskanava, jolla on iltauutisten aikaan kokonaista 1,6 miljoonaa katsojaa. Tästä 67% on noin miljoona katselijaa. (USAssa on noin 300 miljoonaa ihmistä). Entäs isot TeeVee yhtiöt? NBC Nightly News, se suosituin, saa vajaat 10 miljoonaa katselijaa. Eli Isot TeeVeet yhtiöt yhdessä saavat jotain 25 miljoonaa katselijaa, ja kaapeliTeeVee uutiset (CNN, FOX, jne) saavat yhteensä jotain 2,5 miljoonaa. Eli noin 300 miljoonan populaatiosta noin 28 miljoonaa seuraa teeveessä iltauutisia. Se on vain alle 10% kansasta.
    Sadan isoimmat lehden yhteislevikki on 37 miljoonaa, mutta 40% kansasta ”sanoo lukeneensa eilen sanomalehteä”. 40% kansasta on 120 miljoonaa, eli yhden lehden lukee 4 ihmistä. Ei voi pitää paikkaansa. Silmätunnumalla arvioiden näen Starbucks’issa jengin lukevan lehtiä – lähes poikkeuksetta urheilusivuja.

    Minä veikkaisin että 90% Vappaan Maailman jengistä ei edes tiedä mitä ”WMD” tarkoittaa….. Weapons of Mass Destruction on vinkki sille 10%:lle🙂

    Lähde: http://www.stateofthemedia.org/2007/

  3. Mervi Siiri Maria Says:

    Minä yritän välttää jatkuvaa uutistarjontaa. Seuraan vaan Hesaria, ja minulta kuluu sudokun ratkaisemiseen jopa puolituntia (olenko tullut vanhaksi-mitä!!?) aamuisin ja en ehdi lukea itse lehteä…
    Ja pysyn hyvin kärryillä mitä tapahtuu omassa elämässäni ja vähän muualla….
    Myönnän, että minäkin olen katkera miten Bush & Co jahtasi (eristetyn) Irakin WMD-laboratorioita ja varastoja. En ikinä unohda Colin Powellin pitämää USAn puheenvuoroa YKssa, 8,4 h esitys Irakin huipputeknologiasta WMD-saralla. Esityksestä imin joka sanan ja sydämeeni talletin joka kuvan. Esitys voitaisiin näyttää lyhentämättömänä jouluisin James Stewart ’Its a Wonderful World’ -leffan jälkeen… It is!!!

  4. heka Says:

    Colin Powellia haastateltiin ja tässä JuuTjuube aiheesta

    Ja muistinvirkistämiseksi tässä on hänen alkuperäinen YK puheensa….

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


