Teknologian ihmemaa aikoo loikata rohkeasti tosi matalan riman yli.


Tänään lokakuun ekana päivänä 2008 Vapaa Maailma päätti aloittaa uuden kuuohjelman.  Hups, tai ainakin yhtä mittavan teknologiaohjelman, jonka siivittämänä nämä jannut lensivät kuuhun.  Ylipääjohtaja Pusikon Ykä allekirjoitti tänään 25 miljardin halpakorkoisen lainalain, jonka siivittämänä Vapaan Maailman autoteollisuus kehittää uusia vähän bensaa syöviä autoja.

Tavoitteena on tehdä autoja, joiden bensankulutus on uskomattoman vähäistä.  Vaikka tavoite saattaa olla teknologisesti mahdotonta saavuttaa, niin höpönassut ovat päättäneet rohkeasti yrittää.  Mitäs he nyt yrittävät?  Tehdä autoja, joiden bensankulutus olisi jopa alle uskomattomat 6,8 litraa satasella. Täkäläisillä mittayksiköillä tavoite on huristella 35 mailia yhdellä Vapaan Maailman gallonalla.  Musta tuntuu, että höpönassut eivät onnistu – rima on asetettu aivan liian korkealle…..

Tässä Seinä Kadun Lehden artikkeli aiheesta bush-approves-loans-for-auto-makers-wsj20081001

7 vastausta to “Teknologian ihmemaa aikoo loikata rohkeasti tosi matalan riman yli.”

  1. Zibe Says:

    Sähköauto ei syö lainkaan bensaa….

    Meinaan että jos nuokin rahat pantaisiin vaihtoehtoisten teknologioiden kehittelyyn, siitä saattaisi vahingossa jossain syntyä jotain käyttökelpoistakin.

  2. Goesta Says:

    Sähköauto saattaa syödä öljyllä käyvän voimalan sähköä… mutta voisiko se Amerikan autoteollisuus nopeuttaa kehitysprosessia ostamalla speksit eurooppalaisilta tytäryhtiöiltään?

  3. Zibe Says:

    Toki saattaa, mutta sähköauton etu on, että se sähkö voidaan tuottaa just sillä, mikä kulloinkin on tarkoituksenmukaisinta, oli se sitten ydinvoimala, tuulimylly tai kuntopyörä, tai vaikkapa se öljy, jos lähi-idässä asutaan. Hyötysuhde tietty on parempi, jos se öljy poltetaan suoraan moottorissa, kuin että se muutetaan varastoiduksi sähköksi välillä. Mutta koitapa käyttää esim. tuulivoimaa bensakoneessa…

  4. heka Says:

    Tämä ei varmaan tule minään yllätyksenä, mutta koko tämä teknologipaketti on ihan puhdasta oman autoteollisuuden subventointia. Luin jostain lehdestä tänään, että paketti tarjoaa fyffeä yli 25 vuotta vanhojen autotehtaiden parantamiseen. Yllätys yllätys, melkein kaikki japanilaisten ja saksalaisten autotehtaat Vapaassa Maailmassa ovat uusia ja siis alle 25 vuotiaita.
    Minä en jaksa uskoa että rahoja käytettäisiin todellisuudessa minkään uuden tai vanhan teknologian kehittämiseen…

  5. Goesta Says:

    Tuollaisen otsikoinnin perusteella ei ollut tarkoituskaan ’kehittää’: ”Congress giving $25 billion in government loans to help auto industry retool plants.”

  6. Zibe Says:

    Paitsi että eilisessä Iltalehdessä juuri kerrottiin, että Dodge Viperista on julkaistu sähköversio. Suorituskyky on melkoinen (0-100 5 sek) ja silti toimintasäde yhdellä latauksella yli 240km, mikä riittää useimmiten ihmisten yhden päivän ajoihin. Kun vielä tekisivät kansanautoluokkaan jotain vastaavaa, niin ostaisin heti. Tai katotaan nyt, mikä tuon hinta Suomessa tulee olemaan….

  7. Tuomas Says:

    Zibe: Sitä ei sanota että autossa on toista tonnia (kg) pelkkiä akkuja, eikä sitä, että sähköViper maksaa kolmen tavallisen hinnan, tai että se ei ole tuotantomalli. Muuten kyllä hyvä.😉

    Sähköauton akkuja saat tuulivoimalla ladata monta viikkoa, ihan ok ellei ole kiire. Pari kilowattia kun hukkuu ison akkupaketin sisäisiin häviöihin vaivatta, enemmän tarvitaan.

    Sähkön tuottaminen kyllä onnistuu, mutta se on hirvittävän kallista verrattuna bensiiniin, sekä rahassa että ympäristön kannalta. Joku tuota laskeskeli että jos Suomen kaikki pari miljoonaa autoa kulkisivat sähköllä, niin sähköntuotanto pitäisi kolminkertaistaa nykyisestään ja siihen tarvitaan kokolailla valtavia summia rahaa.

    Voit olla myös varma että Fortum tekee sinulle palveluksen ja nostaa sähkön tukkuhinnan kymmenkertaiseksi nykyisestä, jos myös autosi kulkeminen on siitä kiinni, mikä tahansa vertailu, jossa puhutaan sähkön _nykyhinnasta_ on täysin absurdi: Tulee erikseen myyntiin autosähköä, kymmenkertaisella hinnalla (valtion pitää toki saada verotulonsa) ja lisäksi tukkuhinta nousee kysynnän kasvettua valtavasti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: