Biden-Palin vaaliväittely 24 tunnin kuluttua.


Minä olen yllättynyt siitä että Vapaan Maailman media on hiljalleen alkanut mollata Saaraa ja naureskellut Saaran ”maalaisuudelle” tai ”sivistymättömyydelle”.  Niin minäkin olen tehnyt ja niin minäkin teen edelleen.  Mutta olen alkanut funtsaamaan tätä juttua uudelleen.  Musta tuntuu että minä ja lehdistö olemme väärässä.  Ei siinä, etteikö Saara olisi aika pöllö nainen – minusta Saara on.

Mutta Joe Sixpack funtsaa maailmaa ihan eri hollilta.  Joe Sixpackille tarjottiin 8 vuotta sitten sekä George W Bushia että Al Gorea.  Gore on fiksu kundi, joka funtsaa asioita eri näkökulmilta (ja Gore voi silti olla täysin väärässä).  Gore ei koskaan tarjoa mitään valmista helppoa yksinkertaista vastausta (”näin on marjat”) – kaikki asiat ovat yhtäältä sitä ja toisaalta tätä ja Gore paljasti asioiden monimutkaisuuden ja sen että mikään ei ole yksinkertaista.  Pusikon Ykällä puolestaan ei ollut vaalikeskusteluissa mitään sanottavaa, Ykä mutisi jotain epäselvää isänmaasta ja demokratiasta ja jumalasta.  Minusta oli ilmiselvää että Gore oli selvästi parempi vaihtoehto.  Ja kaikki mielipidetiedustelut näyttivät miten Ykä voitti keskustelut.  Jengi kehui miten Ykä oli selvästi sanoi miten marjat ovat.  Huh? Ykä mutisi jotain epäselvää, ja Joe Sixpack kuvitteli kuulleensa jotain fiksua.

Tämä on ihan sama juttu joka tapahtuu mies/nainen suhteissa.  Naisilla on taipumus analysoida suhteita.  Kaikki miehet tietävät, että he ovat syvällä suossa jos nainen alkaa keskustelun sanomalla jotain sen suuntaista kuin ”minä olen vihdoinkin ymmärtänyt että …” tai ”hei kuule, mä olen miettinyt yhtä juttua…”.  Sinä toki tiedät ettet saa koskaan rehellisesti kertoa kenellekään naiselle mitä ajattelet ao suhteen merkityksestä, mihin suhde johtaa ja mitä se merkitsee sinulle.  Ainoa oikea vastaus on mutista jotain epäselvää, sanoa jotain joka voidaan tulkita monella eri tavalla, tai jos paikka on ihan liian tiukka, niin sinun töytyy mutista jotain rakkaudesta ja silleen.  Selvät vastaukset johtavat sinun suohon, epäselvät mutinat saattavat pitää sinut kuivalla maalla.

Minusta tuntuu että ainakin Vapaan Maailman politiikka on yhtä tulehtunutta kuin yleensä mies/nainen suhteet.  Joe Sixpack haistaa että häntä on kusetettu pahemman kerran viimeisen 30 vuoden aikana.  Joe Sixpackilla tajuaa että hänellä menee huonommin kuin hänen isällään vaikka hän ei vielä tiedosta sitä niin pitkälle että hän osaisi verbalisoida tilanteensa.  Joe muistaa miten hän meni faijan kanssa kalastamaan ja Joe bonjaa että hänellä ei ole aikaa kalastaa kakaroittensa kanssa.  Joe jotenkin tajuaa että hänellä ei ole kivaa.

Ja nyt Joe seuraa vaalikeskusteluja.  Joe Biden, fiksu jannu, sanavalmis, kokenut.  Biden on yksi kongressin köyhimpiä tyyppejä, ei ole perinyt mitään, on duunissa omilla avuillaan.  Biden vastaa kysymykset pitkään, pohtien sitä ja tätä.  Saara Palin, joka on saanut itsensä Alaskan kuvernööriksi omilla avuillaan, samaan tyylin kuin Biden, ei ole koulutukseltaan juuri mitään, ei ole kovin kirjaviisas, mutta Saara toimii samalla tasolla kuin Joe Sixpack.  Saara puhuu kuin Joe, yksinkertaisia sanoja, sekavia lauseita, kuulijalle jää kaikki tulkinnanvara siitä ”mitä Saara todella sanoi”.  Ekaa kertaa elämässään Joe bongaa poliitikon, joka on Joen kuin oma sisko.

Minä edelleen pahoin pelkään, että huomisen keskusteluissa Saara tulee olemaan minun mielestäni täysin perseestä, Joe Biden tulee olemaan fiksu filmaattinen ja asiallinen, ja minusta on luultavasti ilmiselvää, että Joe Biden on se ainoa oikea valinta.  Minä olen yleensä aina väärässä.  Toisin sanoen Saara kerännee pisteet kotiin huomenna….

Tästä aiheesta on ollut viime päivinä erilaisia lehtijuttuja jotka ovat saaneet minut takaisin maanpinnalle – olen miettinyt Joe Sixpackin maailmankuvaa uudestaan ja siksi olen alkanut olla yhä enemmän vakuuttunut siitä, että Joe on oikeassa ja minä olen väärässä – John ja Saara tulevat johtamaan Vapaata Maailmaa seuraavat neljä vuotta….

Yksi vastaus to “Biden-Palin vaaliväittely 24 tunnin kuluttua.”

  1. Tuomas Says:

    Tässä artikkelissa on tekninen virhe, GWB hävisi vaalit mutta voitti ääntenlaskennan, hyvien kavereidensa Dieboldissa ansiosta.

    Jos muistat, niin ällistyttävän monessa paikassa ovensuukyselyt olivat aivan metsässä ja GWB keräsi enemmistön ääniä ja aivan sattumalta, Dieboldin äänestyskoneet olivat laskemassa ääniä samoissa paikoissa. Siellä missä ei ollut, samat ovensuukyselyt antoivat suunnilleen saman tuloksen kuin vaalitkin.

    Kun uhkasi mennä tiukille niin lopulta korkein oikeus kielsi äänten käsinlaskennan vaa’ankieliasemaan joutuneessa osavaltiossa ja homma ratkesi GWB:lle. Mutta siis lienee selvää, että kansa ei Joria hommaansa valinnut, vaan Goren.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


