Bluesia Pieksämäen asemalla.


Juice Leskinen esitti oman käsityksensä rautateistä ja junista. Mutta miltä Pieksämäen asema näyttää Vapaassa Maailmassa? Jos sopii, niin saisinko valittaa taas vaihteeksi?

Amerikkalaiset loivat rautatiet. Rautatiet loivat aikavyöhykkeet (lähde 2).  Jannut hakkasivat Kultaisen Naulan (”Golden Spike”) rautatiekiskoihin vuonna 1869 kun ensimmäinen Atlantilta Tyyneen Valtamereen ulottuva rautatie oli valmis (lähde 1). Ja tämä juttuni perustuu juttuun aiheesta ”mitä tapahtui rauteteille USAssa” (lähde 3), joka on mielenkiintoinen juttu – lue se …..

GoldenSpikeIn1869.800px-69workmen

Tässä pojat ovat juuri saaneet kultaisen rautatienaulan (joo, sille on joku parempi nimi mutten muista mikä se on).

Aika upea suoritus. Jengi sai aikaan rautatien rannikolta rannikolle.  Jengi sai aikaan aikavyöhykkeet.  Ilmeisesti silloin Vapaan Maailman yhteiskunta sai aikaan järkeviä juttuja. Tai ainakin he saivat aikaan juttuja.

Noina kultaisina vuosina junat puuskuttivat hädissään, mutta nopeasti, kaupungista toiseen. Sitten jotain tapahtui.  Kun funtsaan junia niin minun mieleeni tulee tasan kaksi junakuvaa: höyryjuna jonka kimppuun hyökkää hevosilla ratsastavia intiaaneja, ja ranskalaisten TGV pikajuna joka kulkee nopeammin kuin höyryveturin vetämä juna.  Ranskalaiset voittivat kisan.

Sitten jotain meni pieleen. Vuonna 1930 amerikassa oli vajaat 420.000 kilometriä rautateitä.  Vuonna 2000 rautateitä oli enää 160.000 kilometirä, yhtä paljon kuin amerikassa oli vuonna 1881.  Paitsi että kiskot ovat vähentyneet, niin myös matkustajajunien nopeudet ovat romahtaneet.  Vuonna 1942 junamatka New Yorkista Montrealiin kesti nippa nappa alle 9 tuntia. Nyt 67 vuotta myöhemmin matka taittuu vajaassa 12 tunnissa.  Rautateiden on annettu mennä täysin hunningolle Vapaassa Maailmassa. Mikä on muuten johtanut täysin mielipuoliseen tilanteeseen.

Jos haluan mennä Los Angelesista San Franciscoon, mikä on jotain 650 kilometriä autolla, niin automatka kestää jotain 8 tuntia vessa- ja bensa pysähdysten kanssa – ovelta ovelle.  Jos lennän sinne, niin ovelta-ovelle matka kestää saman verran.  Losin kentälle matka kestää melkein mistä vaan tunnin verran, plus miinus jotain.  Mutta kentällä tarttee olla teoriassa kaksi tuntia ennen lentoa, eli nyt jo piikissä on vajaat kolme tuntia.  Sitten itse lento, vähän yli tunti.  Yhteensä neljä tuntia.  Saavut San Franciscoon, matkalaukut plus auton vuokra, ainakin tunti tai kaksi. Yhteensä nyt viisi tai kuusi tuntia.  Plus tunti ajamista jonnekin, yhteensa kuusi tai seitsemän tuntia.  ika tarkkaan sama aika.  Junalla juttu kestäisi jotain ihan muuta, arvaukseni on että oleellisesti kauemmin (Matrak, Vapaan Maailman Rautatie systeemi, on juuri nyt huoltamassa veppisaittiaan, joten en saa nyt tarkkaa aikaa selville).  Mulle ei tule muuta vaihtoehtoa mieleen kuin bussilla matkustaminen. Laivoja ei ole eikä tule.  Kommunismimatkustaminen (mikä muu tahansa paitsi oma auto tai lentäminen) on Vapaassa Maailmassa ihan perseestä.

1930 luvulla ei ollut mitenkään ihmeellistä, jos junien nopeudet ylittivät 160 kmh – tänä päivänä jenkkien nopein pikajuna Acela itärannikolla liikkuu 140 kmh keskinopeudella.  Ja tämä on Vapaan Maailman Nopein Juna.

Minusta tämä junajuttu heijastaa aika hyvin tätä yleistä Vapaan Maailman ”lässähtämistä” – yhteiskunta ei enää toimi hyvin.  Junat ovat ihan perseestä.  Joo joo, se on vanhaa teknologiaa.  Entäs kun saavut amerikkalaiselle lentokentälle? Rakennus on jostain ekan maailmansodan kenttäsairaalan ja toisen maailmansodan merijalkaväen parakin välimailta oleva viritys.  Natsiupseerit tarkastavat passejasi ja muista mielistellä tätä upseeria, muuten olet pian erikoistarkastuksessa, jossa kumihanskaiset sormet tarkistavat ruumiisi erilaisia reikiä.  Matkatavarakaruselli kilisee, nakuttaa, rämisee.  Kentän suunnistustauluissa ei ole hevon veen järkeä, koska joka toinen kilpi puuttuu, tai se on piilossa jonkun pylvään takana.  Ja kovaäänisistä kuuluu hirveä pälpätys josta kukaan ei saa mitään selvää.  Minun yleisvaikutelmani on aika sama kuin mitä näin Neuvostoliitossa 1970 luvulla Tallinnassa ja Leningradissa.  Systeemi ei vain futaa hyvin, tai ei edes jotenkuten.  Tosin Vapaassa Maailmassa saat tietenkin (vielä?) hampurilaisen alle kahdessa tunnissa.  Ja tietenkin monet asiat toimivat aika hyvin.  Mutta monet olennaiset asiat ovat ihan hanurista, kuten rautatiet, terveydenhoito, koulutus, eläketurva jne.

Lähteet
(1) Juttu Transcontinental Railwayn syntymisestä. http://en.wikipedia.org/wiki/First_Transcontinental_Railroad
(2) Aikavyöhykkeet http://en.wikipedia.org/wiki/Time_zone
(3) Mitä tapahtui rautateille Vapaassa Maailmassa http://www.slate.com/id/2218394/pagenum/all/#p2

Avainsanat:

8 vastausta to “Bluesia Pieksämäen asemalla.”

  1. alo Says:

    Juuri tämän takia eräskin kaveri, en muista nimeä, mutta joku bisnestyyppi, osti Maybachin itärannikon muutaman sadan mailin reissuille. Kuljettaja ajaa, matkanteko on suht-mukavaa, pääsee ovelta ovelle ja tavarat mahtuvat mukaan ja tulevat perille. Ja on halvempaa kuin lentäminen.

    Euroopassa rautatieverkostoa ei ole päästetty yhtä huonoon kuntoon, päin vastoin.

    Paitsi Suomessa, jossa muutaman hengen reissu on autolla paljon kätevämpää ja halvempaa kuin junalla.

  2. heka Says:

    Mä en tiedä miksi näin on käynyt mutten olisi yllättynyt jos Vapaan Maailman rautateiden huonontumisen takana olisi alunperin olleet Detroitin autotehtaiden nerot ja nykyään lentoyhtiöiden nerot…..

  3. JH Says:

    On mulla positiivinenkin kokemus muutaman vuoden takaa: vanha kunnon Chattanooga Choo Choo vei näppärästi NY:n Pennsylvania Stationilta Washingtoniin, keskustasta keskustaan aivan kuten täällä vanhassa maailmassakin.

    Eikö siellä LA:n alueellakin muuten aikoinaan ollut varsin kehittynyt julkisen liikenteen järjestelmä? Muistelen lukeneeni, että auto/öljy-yhtiöt ostivat ja purkivat sen pois joskus viime vuosisadalla.

    Onneksi sentään jotain junia vielä kulkee Kaliforniassakin sen verran, että Mooning of the Amtrak -perinne Laguna Niguelissa [http://www.moonamtrak.org/] elää ja täyttää tänä vuonna 30 vuotta.

  4. kormy Says:

    « Aika upea suoritus. Jengi sai aikaan rautatien rannikolta rannikolle.»

    …ja varsinaiset rakentajat eli kiinalaiset eivät mahtuneet edes kuvaan.

    « Vapaan Maailman rautateiden huonontumisen takana olisi alun perin olleet Detroitin autotehtaiden nerot ja nykyään lentoyhtiöiden nerot»

    Rautatiet ja junaliikenne kukoistivat niin kauan kuin ne kannattivat taloudellisesti mutta sitten matkustajat siirtyivät autoihin ja lentokoneisiin. Ne ovat tainneet saada ihan eri luokan tukea verovaroista maksuttomina teinä, lentokenttinä jne.? Euroopan maissa julkinen sektori on ollut tyypillisesti mukana rautateissä jo alusta lähtien.

  5. Harri Rautiainen Says:

    Terve Heka,
    oli mukava nähdä taas viikonloppuna pitkästä aikaa. Hyvää kotimatkaa!

    Olin siellä ”vapaassa mailmassa” yli parikymmentä vuotta sitten jossain hotellissa LA:n ulkopuolella. Koska silloin vielä kuntoilin, oli mukava juoksennella aamulla ratapenkereellä, joka oli täysin eristetty muulta liikenteeltä.

    Kun kyselin tyhjän penkereen alkuperää niin kuulin, että öljy-yhtiö oli 1950-luvulla ostanut toimivan kaupunkiratayhtiön ja sen jälkeen purkanut kiskot pois.

    Että sillai siellä Vapaassa Maailmassa,

  6. kormy Says:

    Niin toimiko se Viagara ns. mennen tullen?

  7. heka Says:

    Niin se Viagra. Joo, tähän mennessä se on toiminut molempiin suuntiin. Viisitoista kertaa tämän vuoden aikana ilman yhtään epäonnistumista. Ja seuraava kokeilu on tänä viikonloppuna kun joudun tulemaan takaisin Suomeen viikoksi….

  8. heka Says:

    Olen kuullut saman tarinan siitä miten öljy-yhtiöt ostivat raitsikat Los Angelesissa ja sitten raitsikkaliikenne lopetttiin. En ole tarkistanut juttua, joten se saattaa olla urbaania legendaa. Mutten olisi ollenkaan yllättynyt jos juttu olisi pääpiirteissään totta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: