Kuinka terrorismi voitetaan.


Päivitys 30.12.2009 klo 10:00 Olen juuri lahjoittanut veitseni Finnairin turvajengille ihmeteltäväksi.  Jannut pääsevät miettimään miksi systeemi vuotaa kuin seula. Ja mikään ei tietenkään tule muuttumaan paitsi ehkä se että minä joudun ehkä tästä eteenpäin pyllistämään kentillä pitkään ja syvään kun turvajengi tutkii minut (toivottavasti) vaseliinin kanssa.

Päivitys 28.12.2009 klo 14:00 Taas kerran veitseni läpäisi kauniisti ja ilman mitään hämminkiä kaikki lentokenttien turvatarkastukset.  Ihme puuhaa – matkustajat laitetaan kyykkyhyppimään kentällä ja turvatarkastajat löytävät vain vesipulloni mutteivat veitsiä.

Eilen tapahtui uusi terroristi-isku, joka on saanut täkäläisen Transportation Safety Administration’in (TSA) suojelemaan isänmaata uudella nelinkertaisella innolla.  Miksi nelinkertainen into?  En tiedä, mutta he ilmoittavat ”we are redoubling our efforts”, eli he uudestaantuplaavat duuninsa. Eka tuplaus kaksinkertaistaa, ja uudelleentuplaus kaksinkertaistaa edellisen, eli tulos on nelinkertainen.

Kuvan lentokone oli matkalla Amsterdamista Detroitiin. Juuri ennen laskua Detroitiin joku kaheli rakenteli jonkinlaista pommia tuolillaan viltin alla koneeseen kuljettamistaan osista (kuulemma kaheli oli teipannut jotain tavaroita jalkoihinsa).  Kaheli sai aikaan jonkinlaisen tulipalon, muut matkustajat taltuttivat pojan ja mitään ihmeellisempää ei onneksi tapahtunut.  Kaheli ei onnistunut koska hän on kaheli. Vähänkin fiksumpi kaheli olisi osannut hoitaa duuninsa loppuun saakka.

Seuraava kysymys on tietenkin se, että mitäs nyt Vapaan Maailman rassukat ja höpeliinit ovat päättäneet tehdä? Minähän en tiedä mistään mitään, ja koska olen vain vaivainen alikersantti, niin kaikki nämä viisaat asiat ovat minulle vaikeita.  Mutta silti mulle tulisi mieleen, että turvatarkastuksia ehkä, tai sitten ei, kannattaisi tehdä hiukan paremmin.  Nythän turvatarkastukset ovat puhdasta pelleilyä ja kyykkyhyppy simputusta.  Olen kirjoittanut kyykkyhypytyksestä jo muutaman kerran (lähteet 1, 2, 3 ja 4). Vapaan Maailman höpeliinit tekevät kuulemma erilaisia salaisia juttuja joista me emme tiedä mitään heidän taistellessaan terrorismia vastaan meidän puolestamme.  Mutta nyt me tiedämme edes jotain mitä he tekevät meidän kaikkien turvallisuutemme eteen.

Muista että tämä kaheli rakensi pommiviritystään koneen ollessa laskeutumassa Detroitin kentälle?  Tämä on tärkeä tieto.  Terroristit siis selvästi suunnittelevat pommejaan koneen laskeutuessa kentälle.  Ahaa, nyt tiedustelupalvelumme on keksinyt salaisen juonen !!!!

Lehtitietojen mukaan (lähde 5) lentomatkailu on entistä turvallisempaa, koska tästä eteenpäin lentojen viimeisen tunnin aikana kaikkien täytyy istua hiljaa tuoleillaan ilman vilttiä sylissään ja vessaankaan ei saa enää mennä. Vaude, vihdoinkin järkevä ratkaisu terrorismiin!  Ja sitten kun seuraava kaheli keksii jotain lennon kolmannen tunnin aikana, niin sen jälkeen me istumme ilman vilttiä lennon kolmannen ja viimeisen tunnin aikana.

Vapaan Maailman jengillä on ihailtava kyky reagoida käsittämättömän lapsellisesti, nopeasti ja älyttömästi kaikkiin uusiin uhkiin.  Tästä eteenpäin kukaan kaheli ei enää voi tuhota konetta lennon viimeisen tunnin aikana.

Minä lähden kotoani seikkailemaan kohti Suomea noion 7 tunnin kuluttua.  Olen jonkinlainen viaton nuori pissis ja siksi mulla on aina taskussa pieni veitsi joka on helvetin kätevä kaikenlaisiin juttuihin kuten kynsieni puhdistamiseen ja silleen.  Olen lentänyt koko tämän vuoden 2009 veitseni kanssa koneen matkustamossa.  Juttu alkoi joskus alkuvuodesta 2009 kun huomasin yhden lennon aikana että veitseni on edelleen kaikkien turvatarkastusten jälkeen edelleen byysieni taskussa.  Tästä alkoi henkilökohtainen ongelmani turvatarkastusten kanssa – olen lentänyt kaikki lentoni vuoden 2009 aikana veitseni kanssa matkustamossa.  En ole laskenut lentojani ihan tarkkaan, mutta arvelisin luvun olevan luokkaa 30+ lentoa vuona 2009, ja monella kentällä on tuplatarkastuksia. Musta tuntuu että veitseni on selvittänyt ainakin 50+ turvatarkastusta.  Mulla on aina mukana erilaisia tietokoneen ja puhelimien ja muiden viritysten latureita ja kaapeleita ja ne saavat usein aikaan huolestuneita ilmeitä ja turvajengi purkaa laukkuni kolmeen tai neljään erilliseen muovitarjottimeen ja heittää kamat uudestaan mammografin läpi.  Kukaan ei koskaan löydä veitseäni.  Paitsi yhden kerran Kairossa, lentokentän ulkopuolella, jossa Epyktin Museon turvatarkastus löysi veitseni taskustani.

Ylläoleva veitsi tuntuu olevan maailmanlaajuisesti mahdoton löytää.  Siinä on tosi terävä terä (jos se ei olisi tosi terävä, niin en olisi koskaan ostanut sitä. Veitselle tarpeelinen ominaisuus on olla mahdollisimman terävä. Muun muassa kirveellä on usein sama ongelma).  Heitän aina veitsen joko reppuun tai matkustamoon tulevaan pikku laukkuun, en yritä piilottaa veistäni millään lailla.

Veitselläni on kamala tarve tulla lentokoneen hytissä Suomeen seuraavan 24 tunnin kuluessa. Ja mulla on uusi ongelma.  Nyt tiedän että en saa hipelöidä veitseäni enää sen viimeisen lentotunnin aikana viltin alla. Herra Tsiisus Kraist, kyykkyhyppypelleily jatkuu riidabluttuna, eli ”redoublattuna”.

Toivon palaavani plokini kirjoittamiseen päästyäni pois vankilasta.  Tai noin 24 tunnin kuluttua….

lähteet:
(1) Juttuni https://heka.wordpress.com/2008/04/16/rassukat-metsastavat-taas-kerran-terroristeja/
(2) Juttuni https://heka.wordpress.com/2008/05/09/terroristit-ei-saa-lentaa-jos-olet-no-fly-listalla/
(3) Juttuni rajavyöhykkeen tietokone yms elektroniikan tarkastuksista https://heka.wordpress.com/2008/10/10/tervetuloa-ja-anna-tanne-lapparisi-kannykkasi-ja/
(4) Juttuni https://heka.wordpress.com/2009/01/21/turvatoimet-toimii-tai-sitten-ei/
(5) Uuden Amsterdamin Uutiset, eli New York Times, kertoo kamppailusta kaheleita vastaan New Restrictions Are Imposed on Air Passengers – NYTimes.20091226

Avainsanat: ,

10 vastausta to “Kuinka terrorismi voitetaan.”

  1. Jasmo Says:

    Joo, eipä sitä voinu taas kuin huokailla, kun kuuli, miten asiaan puututtiin. On tärkeää, että tarkastuksia tehdään paljon ja niihin kuluu paljon aikaa, se kuinka hyvin se homma tehdään, ei ole olennaista.

  2. Olli Says:

    Tyyli ennen tarkoitusta…

  3. heka Says:

    Just niin, juttu on puhdasta pelleilyä. Jos jengi ei löydä mun veitseäni, jota en edes yritä piilottaa, niin systeemi on, minusta, ihan puhdasta pelleilyä.
    Ja pelleilyyn kuluu helvetisti aikaa ja tupakkaa, ja pelleily ei ole edes hauskaa viihdettä matkustajille.

    Ellen ole ihan väärässä, niin tuo kaheli terroristi kantoi mukanaan jotain räjähdysainetta, joka olisi pitänyt löytyä ihan rutiinininomaisesti ainakin Amsterdamissa.
    Ja jos sitä ei löydy ihan rutiininomaisesti, niin miksi ei löydy? Miksi kukaan ei löydä rutiininomaisesti minun veistäni?

    Minusta systeemi on pelleilyä. Bruce Schneier sanoo että kaksi järkevää juttua 9/11 jälkeen on ollut (1) vahvistetut ohjaamonovet ja (2) matkustajien lisääntynyt valmius tapella terroristeja vastaan.
    Kaikki muu tähän asti on ollut pelleilyä. Tai sitten olen taas tapani mukaan taas täysin väärässä….

  4. tammikuu44 Says:

    Voi voi, tämäkin ongelma olisi helposti ratkaistavissa. Kysymys on siitä, että maailmanlaajuisesti ei ole hyväksytty Matti Vanhasen ideaa työurien pidentämisestä.

    Mutta jos vielä yli 65-vuoitiaatkin olisivat aktiivisesti työelämässä ja esimerkiksi näissä turvatarkastushommissa, niin kohtsillään kyseinen veitsi löytyisi. Nimittäin: tarkastajiksi yli 65-vuotiaat naiset. Aikaa etsimiseen tosin menisi käsikopelolla tehtäessä, mutta vanhatkin naiset ovat tunetusti käteviä käsistään.

    Vakuutan, että ikäluokkani naiset suorittaisivat kyseisen tarkastuksen erittäin huolellisesti.

  5. Hapo Says:

    Mulla oli ihan vastaava veitsi läppärilaukussa aina lennolla mukana 9/11 jälkeen useamman vuoden ajan. Laukku tutkittiin useasti läpivalaistuksen lisäksi myös ”hands-on” eli tarkastajma avasi sen ja kopeloi taskut ja tavarat (puhelimia, latureita yms.) läpi. Ja aina veitsi oli jopa näkyvillä laukun kynäkotelossa, mutta siihen ei reagoitu millään tavalla. Ja kuten yllä totesit se on todella terävä ja koska terä työntyy ulos, saa siitä aika hurjan tappoaseen tarvittaessa.

    Minun tapauksessani veitsen löysi lopulta Dusseldorfin turvatarkastus. Kysyivät asiallisesti haluanko laittaa laittaa sen ruumaan meneviin matkatavaroihin vai annanko kokonaan pois. Onnittelin heitä hyvin tehdystä turvatarkastuksesta ja louvutin veitsen pois. Sen jälkeen en ole uutta laukkuun laittanut, mutta oman tarinasi perusteella nuo kulkevat edelleen näppärästi mukana.

    Olemmeko me tällä jutulla antaneet ilkeämielisille tahoille hyvän vinkin vai auttaneet turvatarkastajia heidän työssään?

  6. Harri Rautiainen Says:

    tere Heka,
    ja taas miljoonia lentomatkustajia piinataan tämän tapauksen vuoksi.

    Poliisi ja tulli käyttävät profilointia, miksei turvatarkastajat? Nyt jo tapahtuneiden lentoterroritapausten tai niiden yrittäjien ulkoisista piirteistä, kotimaasta, äidinkielestä yms. voitaisiin tehdä analyysi ja näin muodostaa kohderyhmä 4-kertaista tarkastusta varten. Tässä välissä pitää aina todeta, että en ole rasisti jne…….

  7. Zibe Says:

    [Poliisi ja tulli käyttävät profilointia]

    Tuo on viety huippuunsa Israelissa. Olen lentänyt muutamalta sukellusreissulta Egyptistä kotiin Eilatin kautta ja ihmetellyt, kun siellä hoituu koko turvatarkastus pelkällä haastattelulla. Kysellään muutamia näennäisen typerältä vaikuttavia kysymyksiä ja vastauksista sitten päätellään jotain. Laukkuja ei avata tai edes läpivalaista (ainakaan näkyvästi).

    Tästä huolimatta (tai sen johdosta) en muista kuulleeni yhdenkään Israelista lähteneen matkustajakoneen olleen terrori-iskun kohteena, vaikka sikäläisten naapurisuhteiden valossa tämän luulisi olevan lähes säännönmukaista…

    Yhdellä reissulla oli juuri ennen meitä tullut useampi bussillinen turisteja Ovdan kentälle. Koska aikaa oli, päätin antaa pahimman ryysiksen mennä ja jäin siihen terminaalin eteen ottamaan ”viimeiset auringot” ennen Suomen talveen palaamista. Turvatarkastaja oli huomannut valtavirrasta poikkeavan käytökseni ja kun tulin haastatteluvuoroon, hän veti minut mitään sanomatta jonon sivuun ja jätti siihen seisomaan.

    Katselin sitten aikani, kun muu jono lipui yksi kerrallaan ohitseni, ja hiukan jopa hermostuin kun alkoi tulla kiire koneelle. No, kerkesin lopulta matkaan, mutta kyllä se ehkä tunnin tarkkailtavana seisominen olisi taatusti näyttänyt jotain ulospäin, jos olisi ollut pahat mielessä. En kyllä tajua, millä ne sitten erottivat normaalihermostumisen siitä toisenlaisesta, koska itse haastattelu meni sitten ihan edelliskerran kaavan mukaan.

    Samalla reissulla muuten Taban raja-asemalla egyptiläiset virkailijat puolestaan näyttivät pätemistään takavarikoimalla koko jengiltä kaikki sukeltajanpuukot. Ehkä he halusivat varjella egyptiläistä jeeppikuskiamme tai Siinain beduiineja. Tai sitten olivat kuulleet suomalaisten puukottavan jopa toisiaankin. Hölmöksi homman tekee se, että vastaavia teräaseita myytiin alkaen $5 joka kyläpahasessa matkan varrella. Lähin kauppa olisi ollut 100m raja-aseman jälkeen. Vai oliko kyseessä sittenkin harkittu myynninedistämiskampanja…

  8. heka Says:

    Mun käsitys on että israelilaiset tekevät homman niin kuin se pitääkin tehdä. Jos kerran tehdään turvatarkastuksia, niin tehdään ne kunnolla, pengotaan kaikki tavarat ja taskut tosissaan, ja lopetetaan tämä ihan perseestä oleva turvatarkastuksella pelleily.

  9. Harri Rautiainen Says:

    Yhden ainoan kerran olen pelännyt lennolla. Yli 20 vuotta sitten (Heka, ennen Undan aikaa) lensin ekaluokassa ElAlin lennolla TelAvivista New Yorkiin. Edessäni olevalla istuimella istui pienehkö kaljupäinen mies, jonka kohta tunnistin Natan Sharanskyksi. Toveri Sharansky oli hiljattain päässyt pois Neukuista Israeliin ja oli ilmeisesti nyt menossa puhumaan YK:hon. Ajattelin, että tämä lento olisi ollut oiva kohde arabiterroristeille propagandamielessä. Mutta toisaalta ajatellen lastin merkitystä Israelille ja länsimaalimalle, se lento oli varmaan erityisen tarkkaan syynätty lähtöpäässä, joten rauhotuin pian.

  10. Mr MR Says:

    Piti kaivaa tämä vanha blogi esiin kun muistelin että täällä oli juttua näistä veitsistä ja muista lennoilla. Muistia kirvoitti tarkastus Sydneyssä, jossa vihdoin jouduin luopumaan taskuveitsestäni.

    Sain joskus 16-17 vuotta sitten pienen avainmenperän, jossa oli sisään käännettävät pullonavaaja ja parin cm mittainen terä. Varsin näppärä peli ja se on kulkenut mukanani neljällä mantereella ja aika monen turvatarkastuksen läpi taskussa tai laukussa.
    Singaporessa olen joutunut antamaan sen lentoemojen kuljetettavaksi mutta saanut perillä erikoismatkatavaroista takaisin mutta muuten se on kulkenut uskollisesti kyydissä.

    Sydneyssä tuli tehtyä virhe ja mitään ajattelematta heitettyä avaimet taskusta kaiken muun roinan mukana tarkastuksessa koppaan. Siitähän nuoret innokkaat herrat sen teräni bongasivat ja koska bag drop oli jo kiinni, terä jäi siihen.
    Poika loisti onnellisena kun sanoin että olivat tehneet hommansa paljon tarkemmin kuin monet kolleegansa aiemmin, jotka olivat aina päästäneet avaimeni ongelmitta läpi.

    Nyt sitten vain eBaystä uutta hankkimaan ja seuraavaa 16 vuoden putkea avaamaan…🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: