Nokian pallo on hukassa.


Mulla on ollut Nokian kännyköitä kauan ja olen ollut ihan tyytyväinen niiden kanssa, erityisesti karvalakkimallit ovat olleet kova juttu. Vapaassa Maailmassa karvalakkimallit ovat olleet inoa järkevä vaihtoehto, koska kännykkäverkot ja -operaattorit ovat olleet, ja ovat edelleen, ihan perseestä.  Mutta Nokia on menettänyt täysin älypuhelinpallon.

Minusta Nokia muistuttaa Sampopankkia – joo, tietokoneet raksuttaa, jengi hymyilee konttorissa, mutta asiakasta vituttaa koska kaikki on vaikeata.  Mulla on Mäkki ja Sampo vittuilee minulle koska minulla on Mäkki. Minä olen pikkusieluinen hyypiö ja olen pikkuhiljaa siirtynyt pois Sampopankista.  Minä tykkäsin Nokia N95 kännykästäni, ostin iPhone ykkösen ja en ollut innostunut vaikka ykkönen on minusta helvetin hyvä kännykkä, se ei vain saanut minua vaihtamaan hevosta.  Ostin Googlen G1 puhelimen noin vuosi sitten joka oli minusta ihan hyvä juttu, mutta Nokian N95 pysyi kännykkänäni.  Sitten ostin Googlen HTC Hero puhelimen noin puli vuotta sitten, joka on minusta aika saatanan kova juttu.  Ja sitten ostin pari kuukautta sitten Googlen Nexus One kännykän.  Paras kännykkä joka mulla on koskaan ollut.  Nyt Nokian N95 ruostuu pöydälläni.

Googlen Nexus One tuntuu futaavan hyvin. Käyttöliittymä on minusta hyvä (ja paljon parempi jos lataat manuaalin verkosta). Kamera on aika hyvä (tuntuu olevan jotenkin huonompi kuin N95 mutta riittävän hyvä). Ja blaa blaa blaa. iPhone on hyvä keksintö ja Applen App kaupasta löytyy 100.00+ ohjelmaa. Ohjelmia joka lähtöön ja lähtöihin joihin et halua mennä. Googlen kaupasta löytyy 20.000 ohjelmaa ja ne ovat kattaneet minun tarpeeni hyvin.

Minusta tuntuu että jollain lailla teknologiatasolla kaikki nämä älypuhelimet ovat aika lailla samalla tasolla. Mutta minua ei kiinnosta teknologia, minä haluan että puhelimeni tekee jotain minulle hyödyllistä juttua.

Miksi karkasin pois Nokialta? Minä tykkäsin ja tykkään edellen Nokia N95 puhelimestani paitsi että en enää koskaan käytä sitä.  Minulla ei ollut mitään valitettavaa.  Paitsi että innostuin muista epäisänmaallisista puhelimista.

Miksi Nokian pallo on hukassa? Ovi on ihan PERSEESTÄ En tiedä. Yritin päästä sisään Nokian Ovi palveluun nähdäkseni mitä siellä on tarjolla.  Keksin itselleni käyttäjänimen. Keksin itselleni salasanan.  Sitten minun piti päätellä mitä jossain kuvassa luki (joo joo, tunnen nämä Captcha jutut ja ne eivät ole minulle vaikeita missään muualla) ja blaa blaa. En koskaan päässyt Ovin systeemin sisään.

Nokian mielestä sinun täytyy rukoilla saadaksesi nauttia Nokian ihanuuksista.  Tämä on tietenkin mielekäs lähestymistapa jos sinulla on on tarjottavana jotain herkullisia makupaloja jengin ruokahalun nostattamiseksi.

Iphonen Ovi. Jos sulla on iPhone, niin pääset iPhonen App Storeen ilman kyykkyhyppyä.  Vitun helppoa, kukaan ei vittuile sinulle. Ahaa, sulla on iPhone, meillä on ohjelmia, osta mitä haluat jos Apple suostuu siihen että voit ostaa tämän ohjelman.

Googlen Ovi. Jos sulla on Google puhelin, niin sen on sinun puhelimesi.  Vitun helppoa, kukaan ei vittuile sinulle. Voit ostaa ohjelmia Googleta, voit ostaa niitä muualta, voit tehdä mitä haluat.  Minulle Googlen kännykkä on tällä hetkellä minulle paras vaihtoehto.  Yleisesti ottaen, minusta ihan jees juttu. Minusta parempi kuin Nokia tai iPhone.

Mikä on tärkeätä? Jutun ydin asiakkaan kannalta on (tätä Nokia ei koskaan mieti, mutta Apple ja Google miettii koko ajan) ”onks tää helppoa”?  iPhonen kanssa kaikki on helppoa, itse asiassa helvetin helppoa. Googlen kännykän kanssa ihan sama juttu – kaikki on helvetin helppoa. Nokian Ovi systeemin kanssa kaikki on kuin olisisit ostamassa Neuvostoliiton Beriotska kaupasta matkamuistoja – sinua kohdellaan kuin rikollista.

App store, ohjelmistokauppa, on systeemin ydin jos sinulla on teknologisesti vitun hyviä hyviä koneita. Nokia tekee teknologisesti hyviä koneita. Ja google tekee, ja Apple ja Samsung jne.

Nokialta puuttuu tämä Applen taiteeksi tekemä AppStore ajatus.  Nokia osaa tehdä plättärin, kännykkätietokoneen, joka on vitun kova viritys.  Mutta Nokia ei osaa innostaa ohjelmientekijöitä luomaan ohjelmia Nokian plättäreille. Nokia ryssii omat himmelinsä, minun mielestäni, ja minähän en tiedä mistään mitään.  Minä aina halusin löytää ”hyviä ohjelmia” minun N95 kännykkääni, mutta koko prosessi oli ihan liian vaikea minulle joka olen puuhannut tietokoneiden kanssa vasta viime aikoina, vuodesta 1970 lähtien.

Minun tämänhetkinen arvioni on että Nokian pallo on hukassa. Teknologian suhteen Nokia on kova juttu, Nokia pystyy tuottamaan huippupuhelimia.  Mutta Nokia ei pysty, ja ei osaa, ja on täysin pihalla, yhdestä perusasiasta, joka on luoda ohjelmien kirjoittajeille kehitysympäristö, joka toimii.  Esim Apple tarjoaa diilin jossa ”sinä saat 70% myynnistä, Apple saa 30%”.  Täysin selvä tarjous, jonka ymmärtäminen ei ole vaikeata.

Myy kaikki Nokian osakkeesi, paitsi jos ymmärrät Nokian juttuja paremmin kuin minä.

Avainsanat: , ,

9 vastausta to “Nokian pallo on hukassa.”

  1. Jasmo Says:

    Noooo, mites nyt kun Nokia juuri tänään ilmoitti yhteistyöstään Intelin kanssa tuossa MeeGossa (www.meego.com) ja symbianistakin tulee nyt uusi versio. Tietysti näissä uudistuksissa pitäisi mennä googlen/applen EDELLE eikä tulla tasoihin, mutta katotaan mitä sieltä tulee.

  2. heka Says:

    Nokia myös kertoi yhteistyöstään Microsoftin kanssa joku aika sitten. Ja nyt Intelin kanssa. Ja Nokia julkaisi pikkuläppärinsä.
    Minusta tuo kaikki kuulostaa edelleen siltä että Nokialla on pallo hukassa.

    Applen App store on ihan hyvä ja toimii. Googlen vastaava Market on ihan hyvä ja toimii. Viimeksi kun kokeilin Nokia Ovi juttua niin se oli aika perseestä. Siinä ei yhteistyö Intelin kanssa auta mitään.

  3. JH Says:

    Silloin kommunikaattoriaikakaudella saivat minut houkutelluksi liittymään ja rekisteröimään puhelimeni Club Nokiaan. Sieltä piti saada kaikenlaista etua, tukea ja sovelluksia. Lähetin heidän asiakaspalveluosoitteeseensa useita täysin asiallisia ja tarpeellisia laitteen käyttöön liittyviä kysymyksiä ja palautteita. Sieltä ei koskaan tullut ainuttakaan vastausta, ei edes automaattivastausta joka olisi kertonut, että viestini on noteerattu. Sen sijaan sieltä lähetettiin puhelimeen ja emailiin erilaisia ”käyttövinkkejä”, jotka olivat tasoa ”puhelimesi käynnistyy helpommin, kun muistat painaa käynnistyskytkintä”. Jäi vaikutelma, että koko klubisaitti oli staattinen, kuollut sivusto, jonka palautteita kukaan ei edes lukenut.

    Sen varhaisen, kulmikkaan kommarin email-ohjelma oli aivan loistava, monta vuotta aikaansa edellä. Osaltaan varmaan ylläkerrotusta johtuen myöhemmät versiot ovat olleet toinen toistaan mutkikkaampia, hankalammin käytettäviä/konfattavia ja epäloogisesti toimivia: niitä kehitelleet insinöörit unohtivat kysyä käyttäjiltä, miten email-clienttia oikeassa maailmassa käytetään.

    • heka Says:

      Ainakin Googlen puhelimeen saa Market’ista n+1 erilaista eemeiliohjelmaa. Minusta näiden älypuhelimien paras puoli on juuri tuo ohjelmavalikoima, josta löytyy melkein mitä vaan.

  4. kormy Says:

    Totta Mouses, ohjelman käyttökelpoisuus alenee eksponentiaalisesti fiitsörien lukumäärän myötä – mutta mitä älyä niissä älypuhelimissa on ylipäänsä? Ovat liian isoja taskuun ja liian pieniä oikeaan käyttöön. Jo alle satasen puhelimella näkee, onko tullut tähdellisiä meilejä, voi hätäisesti vastatkin jotan, mutta ennen kaikkea näkee, onko aihetta käydä asian kimppuun oikealla tietokoneella mobiililiittymällä.

    • heka Says:

      Musta Kuuklen puhelin ja iPhone mahtuu ihan hyvin fikkaan, minusta ne on kooltaan ihan jees.

      Mutta mä en ole älynnyt miten älypuhelimissa pitäisi hoitaa kalenteriasiat. Jos kirjoitan täällä Losissa älypuhelimen kalenteriin lentoni lähtevän Helsingistä ensi viikolla kello 8 aamulla, niin saavuttuani Suomeen älypuhelin olettaa että tarkoitin kello 8 Losin aikaa ja muuttaa lennon lähdön klo 20ksi Hesan aikaa.

  5. kormy Says:

    Miksi jengi sitten pitää älykalujaan kapakoiden ja kahviloiden pöydälle unohtumassa ja varkaille tyrkyllä… joka tapauksessa vehje on käytettävyysvammainen, jos se vaati kaksi kättä, joista toinen menee kiinni pitämiseen.

  6. Matso Says:

    Nokialla on kieltämättä paljon opittavaa tuolla ohjelmistopuolella, mutta on se Noki edistysaskeliakin ottanut. Itsekkin jouduin tappelemaan sen Ovi Store rekisteröitymisen kanssa, mutta olin tyytyväinen sen jälkeen, sillä enää ei tarvinnut näpytellä mitään tietoja. En tosin ikinä mitään maksullista ole ostanut, joten en tiedä miten hankalaksi se on onnistuttu tekemään.

    Yksi suuri edistysaskel on Nokian uusi navigointisofta. Se toimii niin kuin pitää, kartat saa kännyn muistiin, eikä nettiyhteyttä tarvita. Paikannus toimii mielestäni jouhevasti, se osaa neuvoa paikkoihin ja ehdottaakin paikkoja. Ja sitten koko roska on vielä ilmainen.
    Suunta sentään on Nokialla hiljalleen ylöspäin.

  7. arkitehti Says:

    Minulla on se Nokian huippupalikka jossa on fikkari, mutta tulevasta en tiedä, kun tietokonepuolella olen julkistamassa bänäni Gatesin kanssa. iPhonessa ylivoimaisimmat sovellukset ovat virtuaalikuplamuovi ja soroban, mutta saattaisin myös hypätä suoraan padiin ja pitää kännykän kanssa kiinni konseptista ”sillä voi soittaa, lähettää tekstareita, siinä on herätyskello ja fikkari”. Pullonavaaja olisi tervetullut lisä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


