Horoskooppi meni rikki -oinaasta kalaksi.


Maapallo on kuin hyrrä -pyörii akselinsa ympäri ja heiluu hiukan sinne tänne. Tasapainohäiriöitä riittää.  Pohjantähti ei ole enää ihan hollilla maapallon akselin kanssa. Horoskoopit liittyvät jollain lailla näihin tasapainohäiriöihin -jJa siten horoskooppien huoneet ovat siirtyneet -minä rassukka olin ennen oinas, nyt olen kala.

Horoskoopin huoneisiin on tullut uusi merkki, Ophiuchus, jolle en ole löytänyt suomenkielistä nimeä.  Ophiuchus on snake holder, käärmeenkantaja, jonka kalenteriaika on 29.11-17.12 ja siten käärmeenkantaja on jouluostosten suojelija.

Horoskoopin huoneita, tai miksi niitä kutsutaankaan, on nyt 13 entisten 12 sijaan.  Ja nyt horoskooppien huoneet ovat siirtyneet ja minulle tuttu oinaksen huoneeni on livahtanut kalojen huoneesen.  Hiukan outoa, koska kalat karkaavat aina jonnekin muualle kun minä alan kalastamaan.

Minä vanha oinas (lähde 3).  Minä olin tällainen rassukka:

Mä olin aika tiukka jätkä vaikka olen ollut vain Marseillessa, muut kolme mun kaupunkia on jääneet väliin.

Minä uusi kala (lähde 4). Uusi minä on aika lälläri jannu:

  • Hallitseva planeetta: Neptunus
  • ElementtiVesi
  • Laatu: muuttuva-passiivinen
  • Luonne: herkkä, huolehtiva, taiteellinen
  • Hallitsee kehossa: jalkoja, varpaita
  • Onnenluku: 7
  • Metalli: Tina
  • Onnenvärit: meren sininen, sininen
  • Onnenpäivä: torstai
  • Kukka: lumme

Vaude, uusi minä, ihan erilainen kuin se se vanha paska.  Mun uudella kalalla ei ole edes lemmikkikaupunkeja.  Ja minun kehossani nyt hallitsee (vai hallitsenko minä?) jalat ja varpaat.  Onneksi varvasjuustoa ei mainita joka on minusta minun kehoni hallitseva piirre.

Ja ellen ole ihan väärässä, niin jengi todellakin uskoo tähän huuhaa viritelmään (olipa kyseessä uusi tai vanha testamentti horoskooppi)?

Minä veikkaan, että tämä horoskooppijuttu on juuri sellainen tarina, joka on jonkun lehtimiehen mielestä ”kiinnostava” ja sillä on ”human interest” arvoa, ja tämä juttu alkaa pikkuhiljaa leviämään lehdistössä.  Miten olisi… viikon kuluessa Hesarissa on tätä pohtiva juttu (mun ei ehkä tarttis mollata Hesaria koska minä kirjoitin tämän saman jutun tästä samasta aiheesta)?

Lähteet:
(1) Njyy Joork Taimsin artikkeli Horoscope Says – Zodiac Signs May Shift With Wobbling Earth – NYTimes 20110114
(2) Wikipedia horoskoopeista http://fi.wikipedia.org/wiki/Horoskooppi
(3) Oinas horoskoopeissa http://fi.wikipedia.org/wiki/Oinas_(horoskooppimerkki)
(4) Kalat horoskoopeissa http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalat_(horoskooppimerkki)
(5) Käärmeenkantaja tähtitaivaalla muttei ainakaan vielä horoskoopeissa http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4%C3%A4rmeenkantaja

Avainsanat: ,

4 vastausta to “Horoskooppi meni rikki -oinaasta kalaksi.”

  1. Kettu Ilmarinen Says:

    Veikkaan, että Hesarilla ei välttämättä ole yhtä sarkastinen ote kuin herra blogistilla……🙂

  2. juissari Says:

    et huomioinnu merkkien aikojen määrityksessä eri merkkien eri kokoja. Esim neitsyt on yli 2x suurempi kuin rapu (vai olikohan se skorppioni). Tommonen ”määritellään alkupiste ja jaetaan sitten vuosi 13 yhtä suureen osaan” ei ole yhtään uskottavaa. Paljon uskottavampaa on projisoida koko taivaankansi suoraksi ja sitten katsoa missä kohtaa suoraa eri tähtikuviot on ja sillä perusteella määritellä horoskooppien asettumiset kalenteriin.

    ps. kylläpäs nyt taas tuntee olevansa viksu ku väittelee horoskoopeista🙂

  3. Jauri Says:

    Kysehän on auringon ja kuun asennosta tähtitaivaalla syntymähetkellä, joten unohda kaikki muut horoskoopit ja pitäydy kiinni siinä mikä se on ollut silloin kun olet nähnyt päivänvalon. Horoskooppikalenteri todellakin liukuu prekession vuoksi ja merkit ovat muuttaneet paikkaa 2000 vuoden kuluessa, tätä ei vain oteta huomioon, joten horoskooppiennusteisiin ei voi luottaa. Voit tarkistaa oman syntymämerkkisi Ursan sivuilla, onko se muuttanut paikkaa vai ei: http://www.ursa.fi/auringonsijainti/
    Ja toden totta, huoneita on oikeasti 13, mutta tämähän ei sovi matemaatikoille, joten 12 onkin soviteltu luku, sopiva sumerien ja myöhemmin babylonilaisten ja kreikkalaisten trigonometriseen laskentaan ja kovin symmetrinen.
    Miten se taas vaikuttaa ennustamiseen? Ei mitenkään, koska tähtien asennosta ei voi ennustaa🙂

  4. vaaka Says:

    minähän olen vaaka ja sellaisena aina pysyn. SItä ei kyllä mikään tule muuttamaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


