Mitä me opimme, ja missä? Osa 1 KhanAcademy.com


(Minusta tämä aihe on syvältä mielenkiintoinen. Otsikon ”Mitä me opimme, ja missä” on vihje siitä, että haluan kirjoittaa myös uusia sirpaleita tästä aiheesta.)

Minulle oppikoulu oli armottoman tylsä paikka. Joissakin aineissa luokka eteni aivan liian hitaasti, ja minä kyllästyin. Joissain toisissa aineissa olin pihalla kuin lumiukko, ja en tajunnut juuri mitään.  En varmaan ollut mitenkään erikoinen tapaus.

Minusta tuntuu, että kakaroille, kuten minä, tärkein juttu kaikessa oppimisessa on se, että oppilas pitää opettajastaan.  Jos kakarasta tuntuu, että opettaja on kiva tyyppi, niin yhtäkkiä opettajan aihe on mielenkiintoinen.  Ja nyt kun aihe on mielenkiintoinen, niin oppimisen motivaation löytyminen on aika automaattista.

Salman Khan. KhanAcademy.org

Minusta on mielenkiintoista, että opettajan ei tarvinnut olla ”kiva”; ruotsinopettajani rva Railo oli terroristi (mutta huumorintajuinen terroriti), joka asetti kohtuuttomia vaatimuksia seuraavalle päivälle, kuten esim että minun piti oppia jopa !!! 50 ruotsin sanaa suomeksi.  Minä en pitänyt tilanteesta, jossa terroristi Railo kiduttaa minua, mutta minä yritin oppia sanoja välitunnilla ennen ruotsin luokkaa.  Homma toimi hyvin, minulla ei ollut kivaa, opin ruotsia, ja rva Railo jäi mieleen hyvänä tyyppinä. Vastaavasti uskonnonopettajani huolehti siitä että minusta tuli ateisti.  Ja musiikinopettajani sai minut bonjaamaan, etten osaa

Oppiminen, koulutus, mitä nimeä me sitten käytämmekään, on mielenkiintoinen viritys.  Koko oppimisprosessin perimmäinen tarkoitus lienee lapioida seuraavalle sukupolvelle parempia eväitä ja kykyjä ”hoitaa hommia” kuin mitä me fossiilit olemme keksineet.

Ja niin kakarat istuvat luokassa, opettaja pölisee, ja oppilaat kirjoittavat kikkelit (ja muut sukupuolielimet) täristen viisauksia vihkoihinsa.  Systeemi on futannut aika hyvin, koska ihmiset pärjäävät ainakin joiden kriteerien mukaan paremmin maapallolla kuin vaikkapa rotat, jotka puolestaan pärjäävät todella hyvin.

Mutta mutta.  Tämä koulu-opettaja-oppilas-kynä-vihko systeemi ei ehkä ole enää hyvä tapa.  Jos asun Perähikiällä, ja lasteni opettajat eivät ole ihan opettajien parhaasta päästä, niin minulla ei ole ollut paljon vaihtoehtoja. Paikallinen koulu, tai minä opetan itse tyhmille kakaroille aakkosia. (tässä sivuhuomio meille fossiileille -olen käyttänyt jo noin kaksi vuotta LiveScribe kynää, joka on maailman mainioin keksintö, lähde 1).

Jengi on keksinyt kaikenlaisia uusia virityksiä, erilaisia kaupallisia koulutuksia, kursseja, jne, ja jotkut futaa, jotkut ei.

Mutta äiti kulta, miksi kun meillä on Skype, ja YouTube, ja silleen, niin miksi meillä ei ole mitään parempaa tapaa oppia?  Tai miksi emme saa paremmille opettajille isompaa yleisöä?

(Minä uskon ilmaiseen oppimiseen.  Tietenkään ilmaiset koulut ja yliopistot Suomessa eivät ole ilmaisia -ne maksetaan verorahoilla.  Vapaassa Maailmassa koulut maksavat maltaita, ja trendi jatkuu vauhdilla tähän suuntaan -kakaroiden koulut ja yliopistot ovat Vapaassa Maailmassa sijoituksia, jotka vastaavat asunnonostoja Suomessa.  Elämäsi isoin sijoitus myös Vapaassa Maailmassa.  Ja asunto on myös elämäsi isoin sijoitus.  Ja terveydenhoito tai -vakuutus on myös iso sijoitus.  )

MUNAVATU (lähde 2), johon itse uskon, sanoo, että ehkä oppimisen kuviot ovat muuttumassa teknologian myötä.

KhanAcademy.org    Ensimmäisenä, jos sopii, esittelen Salman Khan’in aloittaman KhanAcademy.org virityksen (lähde 3).  Ja esimerkkiesitys on vaikkapa vertailu Euroopan ja Vapaan Maailman terveydenhoidon kustannuksista (lähde 5) (jossa en ole mikään asiantuntija -kommentit ovat tervetulleita). Salman Khan (itse henkilö, lähde 4) on amerikkalainen, vanhemmat ovat Intiasta ja Bangladeshista (hämmästyttävän iso osa Vapaan Maailman ”menestyksistä” on aasialaisia -minkä syiden pohtiminen olisi uusi plokkailun aihe).  Salman on tehnyt jotain 3000 lyhyttä videota, joissa hän hyvin yksinkertaisen rekvisiitan avulla opettaa. Tässä Salman selittää TED videossa mistä on kysymys (lähde 6) (ekat pari minuuttiia ovat perseestä, mutta video paranee tämän kidutuksen jälkeen)

Salmanin viritys ei tietenkään korvaa kouluja.  Mutta sensijaan että hommaisit (englantia ymmärtäville) kakaroillesi yksityisopettajan, niin Salmanin videot ovat mainio lisä.  Mutta tämä ei auta pelkästään laiskoja (tai vähemmän lahjakkaita) lapsia Kulosaaressa.  Jos kakarasi ymmärtävät englantia, niin Salman tarjoaa sinulle ilmaisen kotiopettajan.  Hieno homma rikkaassa maassa kuten Suomi.

Mutta funtsaa juttua esim Intiassa.  Iso osa jengistä puhuu englantia. Koulut ovat täysin perseestä isossa osassa maata.  Mutta yhtäkkiä osalla onnetonta jengiä on mahdollisuus nähdä KhanAcademy.  Periaatteessa edes jotkut kakarat Intian Perähikiällä voivat saada paremman opettajan kuin mitä heillä on nyt.

Mutta ei vain Intiassa.  Sama juttu futaa myös Suomessa. Kakarasi osaa englantia jossain määrin. Algebra tai matikka ei futaa hyvin.  Internetistä löytyy apua….

Koulutusaihe jatkuu.  Päätin aloittaa tällä kotiopettaja jutulla, Salmanin virityksellä.  Microsoftin perustaja Bill Gates on muistaakseni tukenut Salmania jollain 5 miljooonalla (Vapaan Maailman) banaanilla.  Hyvä viritys, joka auttaa.  Mutta KhanAcademy on vain yksi osa näitä uusia hyviä virityksiä.  Seuraavat osat jatkavat aihetta.

Lähteet:
(1) Aikaisemmin kirjoittamani juttu LiveScribestä.  Olen edelleen samaa mieltä. Eka juttuni https://heka.wordpress.com/2009/11/06/livescribe-parempi-lyijykyna/ ja toka juttuni LiveScribestä. https://heka.wordpress.com/2011/01/26/livescribe-kyna-taas/ Vitun ruotsalaiset -miksi he keksivät kaikki hyvät jutut?  En tiedä mutta kunnia niille joille se kuuluu -hurrit keksivät hyviä juttuja!
(2) MUNAVATU, MUn NAapurin VAimosta TUNntuu
(3) Khanin Akatemia http://www.khanacademy.org/
(4) Jos etsit ”Salman Khan” jannua, niin älä sotkeennu siihen näytteijään.  Tämän jutun oikea Salman Khan wiki on tässä  http://en.wikipedia.org/wiki/Salman_Khan_(educator)
(5) Terveydenhoidon kustannukset Euroopassa ja Vapaassa Maailmassa http://www.khanacademy.org/science/healthcare-and-medicine/v/health-care-costs-in-us-vs-europe
(6) Salman selittää.  Ekan parin minuutin jälkeen video paranee oleellisesti http://www.ted.com/talks/lang/en/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education.html

Avainsanat: , , ,

6 vastausta to “Mitä me opimme, ja missä? Osa 1 KhanAcademy.com”

  1. Akif Says:

    Heka, hyvä aihe! Khanin videoidut luennot on kuitenkin triviaalia webin käyttöä, jonka joku muukin olisi voinut keksiä. Khanin Suuri Innovaatio kuitenkin on ”käänteinen opetus” eli yksisuuntainen pakkotahtinen luento siirretään kotiin kotitehtäväksi, jossa oppilas voi omaan tahtiin kelata tunnin aiheen. Kotitehtävät siirretään vuorostaan koululuokkaan, jossa niitä voi tehdä opettajan ja muiden oppilaiden auttamana jolloin paremmin osaavat samalla auttavat heikommin osaavia oppimaan. Itse uskon tähän malliin jossa maailman (tai Suomen) paras pedagogi ja asintuntija tekee videon ja opettajat kentällä pääsevät henkilökohtaisen ohjauksen antajiksi.

  2. heka Says:

    Akif, olet oikeassa.
    Pikku lisädetalji on minusta se, että minusta ei ole olemassa ”parasta pedagogia” (kaikille=. Mutta on olemassa joku paras pedagogi minulle, ja joku toinen joka on paras sinulle.
    Minä voin tsekata viittä algebran opettajaa, ja valita niistä sen jonka juttuja minä ymmärrän.

  3. mpz Says:

    Internet demokratisoi oppimista aivan uskomattomalla tavalla. Oikeastaan ei ole mitään, mitä ei voisi internetiä oikein hyödyntämällä oppia itsekseen. Ongelmaksi jää sitten vain se, että kukaan ei tarjoa itseopiskelleelle mitään akkreditaatiota jolla olisi mitään arvoa työnhaussa. IT-alalla tästä harvemmin on ongelmaa, sillä jos sinulla on näyttää taitoja, niin töitäkin löytyy varmasti, mutta monilla muilla aloilla työnhaku on aivan toivotonta jos kourassa ei satu olemaan diplomia jostain yliopistosta.

    Olen itse kiinnostunut erityisesti kieltenopiskelusta ja siitä miten internet mahdollistaa käytännössä 24/7 altistumisen opiskelun kohteena olevalle kielelle. Ja siitä, kuinka naurettavan heikolle tasolle jopa jossain yliopistossa esim. japania opiskelevien taso jää verrattuna motivoituneisiin itseopiskelijoihin… Jotain on systeemissä oltava pielessä, jos varta vasten tarkoitukseen suunniteltu opinahjo tuottaa huonompia oppimistuloksia kuin itseopiskelu.

  4. kormy Says:

    Jos on aidosti kiinnostunut jostakin, oppi menee päähän kuin häkä eikä menetelmillä ole väliä.

    Melkein yhtä tehokasta on, jos tarvitsee oppia johonkin. Pojat Suomessa taitavat päihittää tytöt nykyisin englannissa, koska sähläävät Internetissä. Muuten tytöt pärjäävät keskimäärin poikia paremmin koulussa ja etenkin kielissä.

    Kun opetellaan vain tutkintovaatimuksia varten, ruvetaan tarvitsemaan menetelmiä – ja terrorisoivia opettajia? Mitä nuorempi yksilö, sitä enemmän opitaan ihmisiltä eikä suorakaiteen muotoiselta putkelta: vrt.

    [ http://www.ted.com/talks/patricia_kuhl_the_linguistic_genius_of_babies.html ]

  5. acabaca Says:

    Hei, blogin pitäjähän asuu Kaliforniassa? Oletko tutustunut Slab Cityyn?

    http://www.vice.com/americana/slab-city

  6. IsoPikkuMyy Says:

    Mielenkiintoinen tuo slab city.
    Voisitko Heka tehdä pienen postauksen tuosta chemical treilauksesta? Kiinnostaisi tietää miten siellä nykyään tämä toiminta voi.

    Koti suomessa näköjään toodella hyvin..

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: