Kalifornian ruosteiset kukkulat.


(2014.3.1 päivitys tässä alla)

Uusavuttomuus täällä on minusta hämmästyttävää. No niin, nyt on ollut jo kolme sadepäivää. 80 millimetriä kolmessa päivässä.  Los Angeles Times julkaisi ohjeet miten ajetaan autolla jos kadulla on vettä -surullista mutta totta  (lähde 5) -ensi viikolla saamme ehkä lukea miten vessapaperia tulee käyttää jos olisi poikkeuksellisesti hätä.

Uusavuttomuus.  Losissa sataa vettä (ja myös ihan oikeasti lunta vähän kauempana merenrannasta) joka vuosi. Vapaan Maailman itärannikolla, kuten esim New York yms, tulee lunta joka vuosi.  Keskilännessä on joka vuosi oleellisesti vittumaisempia talvia ja säitä kuin Suomessa -miten olisi jokavuotiset tornadot?  Ja joka vuosi Vapaan Maailman ihmiset ovat pihalla kuin lumiukot kun se jokavuotinen juttu, olipa se sitten talvi tai tornadot, tapahtuu taas seuraavana vuonna. New Yorkissa sataa joka vuosi lunta. Joka vuosi jengille on yllätys että New Yorkissa sataa lunta. Tuloksena on kaaos jota päivitellään taas tänäkin vuonna
Chicagossa asuva hulttiopoikani väittää että lumet Chicagossa aurataan pois kaduilta jalkakäytäville kunhan (tai jos) keritään, mutta lumia ei kuljeteta pois stadista.  Kesällä on lämpimämpää, kyllä ne joskus kesällä sulaa pois kuleksimasta.

—-

Olen samaa mieltä Ääririntaliiviyhtyeen (Ultra Bra) kanssa. Kalifornian kukkulat ovat ruosteessa ja tekoaltaat ovat lähes tyhjiä.  Los Angelesissa sataa vuosittain vettä (lähde 2) 38 senttiä ja sadepäiviä on vuosittain 37.  Tänä vuonna on satanut huimat ~4 senttiä. Ja muutamat viime vuodet ovat olleet myös hämmästyttävän kuivia.

Kalifornian kuivuus
(lähde 4) Tummin punainen: äärimmäisen kuivaa, Kirkkaamman punainen: hirveän kauhean kamalan kuivaa, jne …

Kalifornian kuivuusasteetJa muuallakaan lännessä ei ole kivaa (edelleen lähde 4).  Kuivuus vaivaa. Samat väritulkinnat.

USAn kuivuusLosissa sataa keskimäärin 38 senttiä vuodessa.  Nyt on torstai-ilta 27.2.2014.  Kaikki sääennusteet ennustavat aika viihteellistä säätä torstaiyöstä lauantaihin. Kahdessa päivässä veikataan Esterin perseen (Kummeleita lainatakseni) valuttavan tänne 11 senttiä vettä, eli kolmannes koko vuoden keskiarvosta kahdessa päivässä. Toissa yönnä tuli 2 senttiä.

Kuulentoja pystyi seuraamaan aikanaan melkein livenä teeveestä.  Minun Esterini persettä voi seurata lähes livenä (15 minuutin max viive?) Sääasemani. (lähde 3).  Sääasemat ovat kova juttu, niitä on ympäri maailmaa ja me voimme nähdä niitä joka puolella.  Lähteen 3 linkeistä lähtien löydät säätietoja mistä päin vaan maailmaa.

Vapaan Maailman jengi on liioittelun mestarisarjan puuhaporukkaa.  Drama Queen on paikallinen ilmaisu naisista (mieleeni ei tule samaa ilmaisua miehistä, tai kansan kulttuurista muista tyypeistä), joille mikä tahansa tapahtuma/juttu on ”maailman tärkein juttu tällä hetkellä”.  Herra jumala auta, meitä uhkaa sateet/mamut/kommunistit/muslimit/ateistit/abortoijat/yms/jne loputtomiin. Joissakin asioissa varovaisuus on tietenkin paikallaan, kuten esim täällä (jossain määrin tarkemmin ennustettavat) sateet, myrskytuulet, nousuvedet yms.

Saas nähdä miten ukon käy.  Asun pikkumäen päällä, joten yläpuolelta ei pitäisi tulla mutaa tupaan, tai maanvyörymää. Alapuolen suhteen sama homma -mäki on kuulemma stabiili. Jos Esteri ylittää tuotantotavoitteensa, niin maanvyörymät tukkivat taas tiet ympärilläni a) siellä, ja b) täällä.  Sitten ei vain tarvitse mennä minnekään pariksi päiväksi. Asun hevon veessä -kymmenen kilsan säteellä voin mennä itään, länteen, tai kahta tietä pohjoiseen.

Ja jos sateet todella tuovat paljon vettä, niin tämän vuoden tulipalotilanne voi muuttua vähemmän hälyyttäväksi.  Voin ehkä matkustaa Suomeen olemattani kovin huolestunut tulipaloista täällä.  Tulipalovaara vuoden eri aikoina vaikuttaa ihmisten (kuukausittaiseen) käyttäymiseen Kalforniassa,  Tai ainakin minun käyttäytymiseeni.

Lähteet:
(1) Los Angeles Times lehden tarina Kalifornian kuivuudesta
(1a) PDF failina Severe drought? California has been here before – latimes.com 20140223
(1b) Linkkinä artikkeliin. Linkki voi onnostua tai sitten ei koska LA Times voi olla maksumuurin takana
http://www.latimes.com/science/la-me-drought-weakness-20140223,0,8231,full.story#axzz2uUejM7Z5
(1c) KVG ”Severe drought? California has been here before”
(2) Wiki Los Angeles sää http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles#Climate
(3) minun sääasemani eri saiteilla.  Ainakin joistakin näistä pääset myös muualle maailmaan.
(3a) FindU’n esitys http://www.findu.com/cgi-bin/wxpage.cgi?&call=DW5120&units=metric&last=24
(3b) Mesowest (Utahin yliopiston tulkitsemana) http://mesowest.utah.edu/cgi-bin/droman/meso_base.cgi?stn=D5120
(3c) Gladstone nimisen perheen keräämää dataa http://weather.gladstonefamily.net/site/D5120
(4) Kuivuussaitti koko Vapaan Maailman tilanteesta. University of Nebraska, Lincoln. http://droughtmonitor.unl.edu/Home.aspx (5) Yksi sääennuste tännepäin.  Muutkin ennusteet toimivat hyvin jos tarjoat zipcode 90265 paikkana ennusteelle http://www.wunderground.com/cgi-bin/findweather/hdfForecast?query=90265
(5) Miten ajetaan autoa jos sattuu satamaan?  Los Angeles Times auttaa http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-los-angeles-rain-20140227,0,3596489.htmlstory#axzz2uUejM7Z5 Jos linkki ei toimi niin tässä on PDF faili Los Angeles, here’s how to drive in the rain – latimes.com 20140227

Avainsanat:

2 vastausta to “Kalifornian ruosteiset kukkulat.”

  1. Kyllästynyt Says:

    Mitenhän Googlen robottiautot, joita kaikki hehkuttavat, toimii tuollaisten sateiden aikana?

  2. heka Says:

    Hah! Mielenkiintoinen kysymys. En tiedä. Mutta epäilen että sateet eivät ole iso ongelma.
    Ellen ole ihan väärässä niin Googlen autot eivät aja vapaasti ihan missä vaan, vaan ainoastaan reittejä, jotka on etukäteen skannattu tarkkaan. Erityisesti liikennemerkit ja kaistamerkinnät. Tämä on ehkä ”robottiautot etukäteen tutkituilla teillä” ongelma.

    Vaikeampi ongelma on ”robottiautot tuntemattomassa maastossa”. DARPA on tehnyt ainakin kaksi kisaa aiheesta ”pudota auto aavikolle Los Angelesin lähellä ja aja se robottiauto automaattisesti Las Vegasin lähelle noin 300 kilsan päähän käyttämättä päällystettyjä teitä”. Ekalla yrityksella, muistaakseni, paras auto selvitti noin 10 kilsaa. Pari vuotta myöhemmin voittaja selvitti koko matkan.

    KVG jotain ”darpa challenge autonomous cars” ja löydät paljon asiaa robottiautoista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: