Keisarin räsyinen koulureppu.


Vapaa Maailma on nyt Maailman Ensimmäinen Teollisuusvaltio, jossa lapsillasi on pienempi todennäköisyys suorittaa oppikoulu loppuun asti kuin sinulla.  Funtsaa juttua – yleensä jengi haluaa lapsilleen paremman koulutuksen kuin mitä he itse ovat saaneet.  Vapaassa Maailmassakin tätä halutaan, mutta täällä todellisuuden kelkka on kääntynyt – ylioppilaan(kin) lapset aloittavat elämänsä yhä useammin ilman valkolakkia. (Et usko juttua? Lue joutessasi lähde 2 tämän jutun lopussa)

Kuinka hyvä koulusysteemi on Vapaassa Maailmassa?  Lyhyt vastaus: Täysin hanurista. Jengin koulutaidot ovat täysin olemattomia – matematiikka lähellä nollaa, kielitaidot lähellä nollaa, yleissivistys lähellä nollaa, historia lähellä nollaa, maantiede lähellä nollaa, terve järki lähellä nollaa ja silleen.  Mutta jotain jengi oppii koulussakin – omanarvontunne on huippuluokkaa, itsevarmuus huippuluokkaa, jannujen esiintymisvarmuus on huippuluokkaa ja he ovat oppineet enemmän dinosaurusten nimiä kuin mitä Suomessa osataan.  Itsevarmuus ja omanarvontunne on kivoja juttuja koska niiden siivittämänä on jännää lähteä valloittamaan vapauttamaan vaikkapa Irakia mutta muitakin eväitä tarvittaisiin elämässä – ja ne puuttuvat tyystin.  PISA tutkimuksissa Vapaa Maailma oli sijalla 21 -mikä ei ole ihan mitalisija- kun kyseessä oli kakaroiden tiedot ”science competency” aiheesta eli miten kakarat osaavat muodostaa oikeata tieteeseen perustuvaa maailmankuvaa (esim ”maapallo pyörii auringon ympäri”, tai ”maapallo on pyöreä eikä lettu”, tai ”kuinka paljon on 25% alennus 155 eurosta?”). (lähde 3)

Jos ensi yönä tapahtuisi ihme ja huomisaamusta lähtien täällä olisi ”hyvä” koulusysteemi, niin se alkaisi näkyä taloudessa vasta 20 vuoden kuluttua.  Jengi puhuu koulutuksesta paljon, ja on jo puhunut pitkään ja hartaasti koulutuksesta, mutta systeemi on edelleen täysin rappiolla.  Kakarat eivät osaa numeroita eivätkä kirjaimia.  Minusta Vapaan Maailman talous ei voi pysyä pystyssä yhä huonommin ja huonommin koulutetun kansan käsissä – systeemin on pakko romahtaa….

Itsevarmuus ja omanarvontunto huipussaan. Silmiini sattui lehtijuttu Pittburghin koulusysteemistä.  Kouluviranomaiset sanovat haluavansa antaa koulun kanssa painiskeleville lapsille mahdollisuuden pärjätä.  Pärjääminen tosiaankin parantuu, koska kouluarvosanoista on alin puolikas otettu pois käytöstä.  Arvosanat aiemmin olivat nollan ja sadan välillä – nyt uusi parannettu systeemi alkaa 50:stä ja loppuu sataan.  Ongelma ratkaistiin nopeasti ja halvalla. (lähde 1 jutun lopussa).

Tottakai kakaroiden omanarvotunne on huippuluokkaa kun heille kerrotaan koulussa joka päivä miten älykkäitä, hyviä ja ihania lapsia he ovat.  Kaverini Hauvard kertoo miten hänen onnellinen, itsevarma ja omanarvonsa tunteva kakaransa tuli koulusta kotiin tyytyväisenä matematiikan kokeensa kanssa – kakara sai kaksi kysymystä kahdestakymmenestä oikein ja silti koepaperi oli täynnä Smiley Faces leimoja.  Hauvardille kerrottiin että koulu ei halua masentaa kakaroita vaikka kakaran vastaukset olivat 90% väärin.  Onko mikään ihme että kakaroiden itsetunto on korkealla vaikka taidot ovat ojassa?

Seattlen kaupungin kouluissa on alettu kokeilla ihmeellistä systeemiä – hylättyä arvosanaa.  Seattlessa ei riitä että kakaroille opetetaan juttuja – kakaroiden täytyy myös valitettavasti kuunnella ja oppia opetetut jutut.  Minusta se on vähän epäreilua – miksi kakaroiden tarvitsisi kuunnella opettajan tyhmiä juttuja? Tämä Seattlen lehtiartikkeli valaisee aika hyvin yhtä toista Vapaan Maailman isoa ongelmaa – yleistä kusetusta kaikkien mahdollisten tilastojen suhteen (etsi blogistani ”työttömyys” sanalla muita herkullisia tilastokusetuksia) ja koulutilastot eivät ole mikään poikkeus – ne ovat myös osa tätä posketonta kusetusta.  Voit helposti löytää vastaesimerkkejä mihin tahansa minun esittämääni lukuun ja voimme kinastella niistä vaikka kuinka kauan.  Minusta esittämäni artikkelit ja tilastot kuulostavat ”aika oikeilta”, eli minusta nämä tilastot eivät ole mitenkään yllättäviä tai ihmeellisiä, koska minusta jengin tietotaito on täällä aika surkeata. (lähde 6)

Kakarat eivät saa käytyä edes oppikoulua loppuun asti. Paitsi että oppikoulut ovat huonoja, niin kakarat eivät selvä edes siitä.  Peruskäsite on ”drop-out rate” – kuinka moni kakara katoaa koulusta?  Kukaan ei tunnu tietävän.  Lähde 2 väittää että 25% kakaroista ei selviä oppikoulun loppuun asti.  Los Angelesin koululaitos väittää että drop out rate on jotain 3% ja ”kaikki muut” väittävät että luku on ainakin 50%.  Monet osavaltiot laskevat ”drop-out rate”nsa siitä kuinka moni kakara aloittaa oppikoulun viimeisen luokan ja kuinka moni pääsee viimeiseltä luokalta – ja viimeinen luokka on ”12th grade”, eli laskentatapa unohtaa kaikki ne kakarat, jotka hävisivät koulusta ensimmäisen 11 vuoden aikana. Lähde 4 kertoo lisää siitä miten kukaan ei tiedä kuinka monta kakaraa katoaa oppikouluista – mutta kaikki tietävät että kakaroita katoaa paljon.

Meillä on vakava ongelma – joopa joo, korjataan systeemi. Ja niin vuonna 2002 keksittiin ”No Child Left Behind” systeemi.  Ajatuksena oli testata kakaroiden tietotaito, ja asettaa tavoitteet kuinka paljon tietotaidot parantuvat vuosittain – vähän samaan tyyliin kuin Neuvostoliiton viisivuotissuunnitelmat. Tulokset alkavat tulla näkyviin. Yksi tavoite oli saada kaikki kakarat luku- ja numerotaitoisiksi vuoteen 2014 mennessä (”proficiency in reading and math by 2014”). Vuonna 2002 Kalifornian kakaroista vain 14% oli ”sujuvasti lukutaitoisia” (proficient in reading) ja lukutaidon piti parantua 2.2% vuodessa vuoteen 2007 mennessä (eikös juttu ala kuulosta enemmän ja enemmän Neukkulan Viisivuotissuunnitelmalta?). Juttu on menossa perseelleen, ja se oli perseellään jo alunperinkin.

Tietotaidon testaus perustuu jokaisen osavaltion omiin testauksiin.  Joissakin osavaltioissa testivaatimukset ovat lepsuja, ja joissakin muissa ne ovat tiukkoja. Kaliforniassa vaatimukset ovat kuulemma kovia (mitä minun on vaikea uskoa).  Vapaassa Maailmassa ei ole mitään yhtenäistä ”ylioppilastutkintoa” jossa kaikki kakarat vastaavat samoihin kysymyksiin (joo joo, täällä on erilaisia muita testejä kuten SAT, GRA, GMAT jne joita käytetään yliopistojen pääsyvaatimuksissa, mutta niillä ei testata kouluja).  Nyt osavaltiot, joissa on tiukemmat oppivaatimukset, pärjäävät huonommin testeissä kuin lepsut osavaltiot.  Koko systeemissä ei ole järjen häivää.

Mutta tavoitteita asetetaan lisää (neukkulan viisivuotissuunnitelman hengen mukaisesti). No Child Left Behind laki vaatii osavaltioita asettamaan tavoitteita koulusysteemin parantamiseksi.  Ja osavaltiot asettavat tavoitteita itselleen.  Nevada haluaa että jonain päivänä ainakin 50% koululaisista selvittää oppikoulun loppuun asti, ja Indianan mielestä 95% on parempi luku.

Mutta maailmaahan tarttee parantaa joka vuosi.  Kuinka paljon kouluja tarttee parantaa vuosittain?  Yli puolet osavaltioista vaatii, että parantaa tarttee, mutta mikä tahansa parannus on riittävän hyvä, myös 0,0001% parannus riittää hyvin.  Esim Maryland saavuttaa minimitavoitteensa jos mustat saavuttavat koulutustavoitteensa vuoteen 3117 mennessä – ei mikään hirveän kiireen paikka koska aikaa on yli tuhat vuotta….

Siis mitä? Minusta Vapaan Maailman koulusysteemi on todellakin onneton viritys (ja ota huomioon, että en ole puuttunut siihen mitä kakarodien kouluttaminen maksaa sinulle, kakaroiden vanhemmille.  Tämä koulutuksen kustannusjuttu on ihan eri entistäkin onnettomampi ja synkempi tarina).  Tulokset ovat täysin perseestä.  Jengi ei todellakaan osaa oikeinkirjoitusta (tosin englanti on oleellisesti hankalampaa kirjoittaa kuin esim suomi) mutta he eivät myöskään osaa edes laskea yksinkertaisimpiakaan laskuja – ravintolalaskun 10% juomarahan laskeminen päässä ei onnistu kovin monelle, itse asiassa he eivät edes yritä lähteä laskemaan mitään näin vaikeata tehtävää.

Tilanne ei tule parantumaan. Jengi on puhunut vuosikymmeniä koulujen parantamisesta ja mitään todellista ei ole tapahtunut.  Miksi ei ole?  Minusta tuntuu, että Vapaa Maailma on jotenkin muuttunut funktionaalisesti toimimattomaksi yhteiskunnaksi, vähän samaan tyyliin kuin Neuvostoliitto aikoinaan.  Neukut eivät ole geneettisesti sen nuijempaa porukkaa kuin muutkaan, mutta Neukkulassa oli niin huonosti toimiva systeemi, byrokratia, pelin henki, miten sitä kutsutaankaan, että systeemi ei toiminut ja se sekosi omiin viiksiinsä.  Minusta Vapaa Maailma alkaa olla samantyylinen ei-funktionaalinen ei-hyvin-toimiva systeemi, jossa jengi tekee duunia ja mellastaa ja puuhaa, ja jossa yhä enemmän ja enemmän asioita ei enää toimi ollenkaan.  Systeemit toimii jotenkuten, mutta juuri mikään ei ole ”hyvin”.  Ihmiset ovat entistäkin tietotaidottomia mikä ei ole hyvä juttu nykypäivänä…..

Kaikki ei ole aina perseellään. Mun tarttis varmaan kirjoittaa (ja näyttää valokuvia) minun viime kuun yhden viikon pituisesta kumivenereissustani Colorado joella.  Siitä irtoaisi positiivista juttua eikä suinkaan tät ikiusta valitusta maailman kurjuudesta.  Minusta jengi täällä on suunnitellut Colorado joen maisemat esteettisesti ansiokkaalla tavalla, itse joki ja sitä ympäröivät kanjonit ovat tosi hienon näköisia jos sattuu tykkäämään tuollaisista jutuista.  Täällä kaikki ei siis ole kuitenkaan ihan rempallaan……

Lähteet:
(1) Pittsburghin uudistettu arvosanasysteemi. eyebrows-raised-over-city-school-policy-that-sets-50-as-minimum-score200809221
(2) Lapsesi eivät saa valkolakkia report_-kids-less-likely-to-graduate-than-parents-usatodaycom20081023 sekä counting-on-graduation-the-education-trust20081023
(3) PISA tutkimus, Vapaa Maailma sijalla 21. pisascores200639722597
(4) Kukaan ei tiedä kuinka moni kakara putoaa pois oppikouluista states_-data-obscure-how-few-finish-high-school-new-york-times20081020
(5) No Child Left Behind.  Ei jätetä yhtään kakaraa rintaman taakse. under-e28098no-child_-law-even-solid-schools-falter-nytimes200810121
(6) Seattlen koulujen hylätyt arvosanat seattle-high-schoolers-can-now-get-failing-grades-seattle-times-newspaper20081012

13 vastausta to “Keisarin räsyinen koulureppu.”

  1. Kettu Says:

    Kiitokset erinomaisesta blogista. Tuli kahlattua koko paketti läpi ja tekstit ovat loppupäässä huomattavasti parempia kuin alussa – eivät ne toki aivan surkeita alussakaan olleet.

    Jatkahan ihmettelyä ja vitutuksen jakamista!

  2. Itkupilli Says:

    No olipas taas mielenkiintoinen postaus, en malttanut olla linkittämättä tälläkään kertaa.

  3. Maurelita Says:

    Ah lievittää hieman omaa ahdistustani ranskalaisen systeemin suhteen, se kun on tähän asti vaikuttanut pohjanoteeraukselta.

    Ranskaa on tosi hankala oppia kirjoittamaan oikein ja kunnolla, aikuiset sivistyneetkin ovat kovilla sen kanssa (kulttuurimaan kirous, liian hieno kieli kiäh kiäh…)

    Täällä(kin) koululaitos on aivan pihalla, oppitunteja aivan sairaasti, opetussuunnitelmat hirvittävän raskaita – mutta lukemaan ei meinata oppia koska ohjelma on liian kunnianhimoinen.

    Kiitos jutusta, oli mielenkiintoista lukea sieltäkin asiaa aiheesta !

  4. Ast Says:

    Omat lapseni kayvat lapi tata Vapaan Maailman koulumaailmaa ja aika lailla hanurista se onkin. Kyllahan nuo tosin ovat jotakin oppineetkin tassa vuosien varrella… Eihan taa systeemi Suomen vastaavaa paihita, mutta en ma kylla sita Suomen kaikkien aineiden ulkoaopetteluakaan lapsilleni kaipaa. Paljon muuta Suomen systeemista kylla sitten kaipaisinkin.

    Tuosta “drop-out rate:sta” sen verran, etta kasvattaisikohan lukua myoskin se, etta taalla kaikki lapset menevat high schooliin (lukioon) ja oppivelvollisuus loppuu useassa osavaltiossa jo 16v. Esim. Suomessahan kastijako tapahtuu ennen lukioon menoa, taalla kaikki pakotetaan aluksi samaan muottiin…

  5. heka Says:

    Maurelita: en tunne ranskalaisten systeemiä. Kuuklasin ”PISA France” ja ranskalaisten sivu oli tyhjä. Täällä koulusysteemi on aika puhtaasti lasten päivähoitoa jossa lapsia yritetään viihdyttää sensijaan että he oppisivat jotain.

    Ast: Tilastot ovat aika sekopäisiä, mutta minusta vaikuttaa siltä, että drop-out luvuissa ei ole mukana mukana noita 16 veenä lopettaneita kakaroita. Näköjään tilastot kuvaavat vain viimeisen vuoden aikana pudonneita kakaroita (tai sitten ei, sehän olisi ihan liian nuijaa jopa täälläkin). Eli lyhyt vastaus on: ei tiedä….

  6. heka Says:

    Kettu: joo, kiitti palautteesta, hyvä juttu jos olen oppinut kirjoittamaan paremmin ajan myötä. Jos näin ei olisi, niin mulla olisi pollassa tai kirjoituskädessä jotain vikaa.

  7. JH Says:

    Oma vuoden pituinen kokemukseni sikäläisestä koulusysteemistä high schoolin viimeiseltä luokalta on kaukaa historiasta eli 1960-luvun lopulta ajalta ennen tietokoneita. Yhteenveto: opetusohjelmassa oli paljon valinnaisuutta kykyjen ja kiinnostuksen mukaan eli saattoi ottaa kunnianhimoisia kursseja, joissa edettiin nopeasti ja vaadittiin paljon (esim. matematiikka, jossa vuoden aikana mentiin ainakin puolitoista kertaa suomalaisen lukion vastaava oppimäärä). Tai sitten voi valita ns. mikkihiiriaineita ja mennä matalamman aidan yli. Toinen huomio oli käytännönläheisyys: koulussa oli tarjolla paljon suoranaisia ammattikoulukursseja, käsityötä, konekirjoitusta (!), lehden toimittamista jne. Yhteiskuntaopin tunnilla käytiin läpi veroilmoituksen täyttäminen, sijoitettiin kuvitteellista rahaa osakkeisiin ja seurattiin niiden tuottoa, osallistuttiin pressanvaalikampanjatilaisuuteen, käytiin tutustumassa vankilaan jne. Koululla oli mittava kirjasto, jonka käyttöä opeteltiin järjestelmällisesti. Erilaisiin kerhoihin ja aktiviteetteihin varsinaisten koulutuntien jälkeen näkyi riittävän rahaa, puhumattakaan urheilusta: muutaman sadan oppilaan koululla oli koripallokenttä valotauluineen ja nousevine katsomoineen, jalkapallo/pesiskenttä katetulla katsomolla, täydellinen kuntosali laitteineen, voimistelutelineet ja painimolskit omissa tiloissaan, lisäksi sopimukset kaupungin uima-altaan ja tenniskenttien käytöstä ym. ym. Silloisessa helsinkiläisessä koulussani oli puolapuut voimistelusalin seinällä ja jyrkkä kielto harrastaa missään tiloissa mitään kouluajan jälkeen.

    Ajat ja koulut ovat varmaan muuttuneet puolin ja toisin, mutta olkoon tämä kommentti sen puolesta, että ainakin joskus sikäläisessä koulusysteemissä on ollut piirteitä, joista meilläkin olisi voinut ottaa oppia.

  8. Antti Says:

    Kiitos hyvästä katsauksesta tähän aihepiiriin. Synkältähän tuo vaikuttaa. Pitkältihän tuo kertomasi on silti anekdoottien varassa, kun järkevää tilastotietoa on tosiaan liki mahdoton saada. Vaivun silti suurempaan synkkyyteen kuin edellisen kerran kommentoidessani olin valmis.

    JH, Amerikassa on eittämättä joskus ollut erinomainen kolujärjestelmä. Sen voi päätellä ihan vain niistä saavutuksista joihin maa on yltänyt tieteen ja teknologian alueella.

  9. kormy Says:

    « Ranskaa on tosi hankala oppia kirjoittamaan oikein ja kunnolla, aikuiset sivistyneetkin ovat kovilla sen kanssa (kulttuurimaan kirous, liian hieno kieli kiäh kiäh…)»

    Kielitieteilijöiden mukaan englanti on ’hienompi’ kuin ranska, koska oikeinkirjoituksella ja ääntämisellä on englannissa vielä löyhempi yhteys. Jonon ääripäissä ovat pieni mutta sisukas suomi ja suuri mutta pöhkö japani, joka käyttää kiinalaisia merkkejä, kahta omaa aakkossysteemiä ja päälle vielä latinalaisia kirjaimia ja arabialaisia numeroja. Mitä se sitten vaikuttaa koululaitokseen… myös Japanin koululaitos taitaa pärjätä vertailuissa aika hyvin?

  10. Toni Says:

    Eikös tuo kritiikki koske pelkästään jenkkien julkista koululaitosta? Heillähän on yksityiskouluja hivenen eri mittakaavassa kuin Suomessa…

  11. Keisarin räsyinen koulureppu, Osa 2 « maailmanmenoa vapaassa maailmassa… Says:

    […] räsyinen koulureppu, Osa 2 Pari päivää sitten kirjoitin Keisarin koulurepusta (tarinani ydin on että koulutusysteemi ei enää toimi – ja tilastot ja tutkimukset kertovat […]

  12. Petja Jäppinen Says:

    Tämä innoitti minut kirjoittamaan kokolailla paljon.

  13. heka Says:

    Petja, luin juttusi
    http://uusi.ihmiskunta.org/index.php?option=com_content&task=view&id=1211
    ja olen aika tarkkaan samaa mieltä kanssasi.
    Täällä on helvetin turhauttavaa olla koko ajan tekemisissä ihmisten kanssa, joilta puuttuu koulutus ja terve järki ihan kokonaan.

Jätä kommentti